صفحه کابینت

بخشی از کابینت که بعد از ساخت یونیت کابینت روی یونیت زمینی قرار می‌گیرد را صفحه کابینت می‌گویند. این صفحات دارای انواع متفاوتی است که به عنوان میز کار یا صفحه در کابینت آشپزخانه استفاده می‌شوند. همچنین این صفحات به صورت یک لب و دو لب وجود دارند. صفحات یک لب به صفحاتی می‌گویند که فقط یک طرف آن‌ها قوس داده می‌شود. این صفحه برای کابینت‌هایی که در حالت عادی روی زمین هستند استفاده می‌شود. صفحات دو لب به صفحاتی می‌گویند که هر دو طرف آن‌ها قوس داده می‌شود این صفحات برای جاهایی که ازدو طرف دید دارند استفاده می‌شوند مانند: اپن، جزیره و… همچنین بسیاری از مشتریان در مورد انواع صفحه کابینت از بهترین کابینت سازها سوال می‌پرسند؛ ما در حامی ساخت سعی کرده‌ایم با استفاده از تجربه چندین و چند ساله خود در مورد صفحه کابینت، بهترین پاسخ‌ها را بیان کنیم.

انواع صفحه کابینت

صفحات کابینت از لحاظ متریال، ضخامت، طرح و رنگ به دسته بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

صفحه کابینت کورین

صفحه کابینت کورین در برابر رطوبت مقاوم است و عمر طولانی دارد. سنگ‌های کورین زیباترین و محکم‌ترین صفحه برای کابینت هستند و مقاومت آن‌ها در برابر خش یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها است. کورین هم از دسته سنگ‌های مصنوعی است. در ایران انواع سنگ‌های مصنوعی سالید سورفیس را با نام کورین می‌شناسند. سنگ مصنوعی کورین از ترکیب مواد پلیمری pmma ، ath و برخی مواد معدنی مثل آلومینیوم، تری هیدرات و بوکسیت به همراه رنگدانه است.  این ترکیب کاملا مخلوط می‌شوند و در قالب‌های مخصوص ریخته می‌شوند و ورق‌های کورین را تشکیل می‌دهند. سنگ کورین مانند کوارتز درز و شکافی ندارد و در برابر اسید و سایش مقاوم است. از این نوع سنگ در کابینت آشپزخانه، صفحه روی کابینت، سرویس بهداشتی و دیوارپوش استفاده می‌شود. به غیر از منازل سنگ کورین در مکان‌های مختلفی مثل بیمارستان‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها، مراکز تجاری و … مورد استفاده قرار می‌گیرد‌.‌‌ مخترع سنگ کورین دوپونت است. این شخص سنگ کورین را در سال 1967 اختراع کرد و امروزه برند‌های مختلفی مثل سامسونگ، هانکس، ال جی و… از سنگ‌های محبوبی رو نمایی کرده‌اند.

صفحه کابینت سنگ کوارتز

ماده اصلی تشکیل دهنده این صفحات کوارتز سیلیس است. کوارتز از مقاوم‌ترین و سخت‌ترین مواد طبیعی است و درجه سختی آن 7 است، به همین علت این صفحات در برابر ساییدگی مقاوم هستند.

تصویر صفحه کابینت

صفحه کابینت 7 سانتی

تفاوت این صفحات با صفحات دیگر این است که هفت سانت هستند و قیمت بیشتری دارند. این صفحات در بازار جا افتاده نیستند و نقطه ضعف آن‌ها این است که برای سطح‌های بزرگ‌تر مثل میز ناهار خوری شکم می‌دهند.

صفحه کابینت سنگ طبیعی

در گذشته از این صفحات بیشتر بر روی کابینت‌های فلزی استفاده می‌شد. هم اکنون هم از این صفحات که با سنگ‌های خاصی تهیه می‌شوند به عنوان صفحه کابینت استفاده می‌شود.

صفحه کابینت شیشه کریستال رنگی

از مزایای این نوع صفحه کابینت می‌توان به زیبایی، نشکن بودن، جاگذاری گاز و ظرفشویی بدون درز، مقاوم در برابر خش و نظافت راحت‌تر اشاره کرد.

صفحه کابینت ام دی اف شرکتی

رایج‌ترین نوع صفحه کابینت‌ها، صفحه کابینت شرکتی است. معمولا قیمتی که برای کابینت مشخص می‌شود بر اساس صفحه کابینت 3 سانت است، اما می‌توانیم با توجه به نیاز و نوع طراحی کابینت آشپزخانه از صفحه‌های کابینت ام دی اف شرکتی ضخیم‌تر هم استفاده کنیم.

با حامی ساخت بودجت رو بهینه خرج کن!

نکاتی مهم در انتخاب صفحه کابینت

شما با توجه به کاربرد و و محل مورد استفاده صفحه کابینت باید به نکاتی در هنگام انتخاب آن دقت داشته‌ باشید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مقاومت در برابر خش شدن

 شما باید با توجه استفاده موردنظر از وسیله میزان مقاومت آن برابر خش را در نظر بگیرید؛ مثلا صفحه کابینت کورین در برابر خش شدن مقاومتش از کوارتز بسیار پایین‌تر است.

مقاوم در برابر لکه

اکثر صفحات کابینتی که از کیفیت بالایی برخوردارند در برابر لکه نیز مقاوم اند؛ اما اگر از صفحه کابینت سنگی می‌خواهید استفاده کنید سراغ سنگ‌های پایه آهکی نروید زیرا این نوع سنگ به مرور زمان دچار خوردگی می‌شوند و به شدت لکه پذیر می‌باشند.

مقاومت در برابر ضربه

اگر از صفحه‌های کابینت قرار است در بخشی از آشپزخانه استفاده شود که امکان قرارگیری اشیاء و لوازم برقی سنگین بر روی آن وجود دارد بهتر است از صفحات کابینت محکم و با استقامت بالا‌تری استفاده شود به عنوان مثال: صفحه کابینت سنگ مصنوعی در طرح کوارتز بالاترین مقاومت را دارد.

تصویر آشپزخانه مدرن

مقاومت در برابر حرارت و رطوبت

صفحات کابینت شرکتی با رویه ملامینه در برابر حرارت مقاوم هستند ولی صفحه کابینت پی وی سی مقاومت کمتری در برابر حرارت دارند. همچنین صفحات کابینت با مغزی ام دی اف در برابر رطوبت حساس‌اند از طرفی صفحات پی وی سی در برابر رطوبت کاملا مقاومند.

قابلیت ابزار خوری

 سنگ‌های طبیعی طرح کوارتز به دلیل مقاومت بالا و بافت سفتشان قابلیت ابزار خوری کمتری دارند.

قابلیت یکدست شدن محل درز

سنگ کوریل از شکل پذیری بالایی برخوردار است به همین دلیل می‌توان دو قطعه را جوری به هم متصل کرد که درز آن‌ها محو شود، اما در سنگ‌های طبیعی و یا طرح کوارتز این درز مشخص است.

آنتی باکتریال بودن

محیط آشپزخانه، محیطی است که لازم است از هرگونه آلودگی و باکتری در امان باشد و رعایت بهداشت در این محیط بسیار مهم است، بنابراین استفاده از صفحات کابینت آنتی باکتریال به رعایت بهداشت در این محیط کمک زیادی می‌کند؛ به عنوان نمونه سنگ کورین آنتی باکتریال است.

انتخاب کابینت مناسب خونت با ما ساده تره!

نکاتی برای تمیز کردن صفحه کابینت

صفحه‌های کابینت مخصوصا اگر در آشپزخانه مورد استفاده قرار گرفته باشند دائما در معرض کثیفی گرد و غبار و روغن هستند. بنابراین بهتر است هفته‌ای یک بار به نظافت آن‌ها بپردازید تا این لک و کثیفی‌ها ماندگار نشوند. برای تمیز کردن این لک‌ها به هیچ وجه از سیم‌های ظرفشویی و یا اسفنج‌های دارای سطح زبر استفاده نکنید چون ممکن است به سطح آن‌ها آسیب برساند و باعث خراشیده شدن آن‌ها شود. اگر ماده ای بر روی آن‌ها چسبیده بود مانند آدامس و یا مواد غذایی زنج به هیچ وجه برای جدا کردن آن‌ها از چاقو وسایل نوک تیز استفاده نکنید. سعی کنید برای تمیز کردن این سطوح از چند منظوره‌ها و مواد شوینده مخصوص ام دی اف استفاده کنید. به این صورت که ابتدا ماده شوینده را بر روی لک اسپری کنید و چند لحظه صبر کنید تا این مواد خوب به خورد لک و کثیفی برود، سپس با دستمالی مرطوب سطح را از مواد شوینده پاک کنید و در آخر با دستمالی خشک سطح را کاملا خشک کنید.

دیدگاهی بنویسید

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

پربازدیدترین مطالب کابینت

با ما در ارتباط باشید

تصویر لوگو حامی ساخت

hamisakht@

جستجوی کابینت ساز

دریافت مشاوره تخصصی از حامی ساخت