ام دی اف ملامینه

حامی ساخت > بلاگ > کابینت آشپزخانه > ام دی اف ملامینه

ملامینه یک ترکیب آلی با مقاومت بسیار بالا است که به پلاستیک شباهت دارد؛ اما به تنهایی در دکوراسیون کاربردی ندارد. از ملامینه فقط برای روکش کردن محصول نهایی استفاده می‌شود. این متریال گاها برای کابینت ام دی اف نیز استفاده می‌شود؛ هر گاه اسم ورق ملامینه، کابینت ملامینه و یا ام دی اف ملامینه را شنیدید یعنی این محصولات توسط ماده ملامین روکش شده است. ام دی اف سفید به تنهایی دارای نقاط ضعف بسیاری است که سعی می‌کنند این نقاط ضعف را با روکش کردن آن بپوشانند. امروزه کابینت ملامینه در بین مردم بسیار محبوب است زیرا دارای طرح‌های متفاوت و تنوع بسیار بالا در رنگ است. با حامی ساخت همراه باشید.

ام دی اف ملامینه چیست؟

ام دی اف از پرطرفدارترین محصولات برای تولید لوازم منزل و ساخت کابینت است؛ اما ام دی اف ایراد‌هایی دارد. به عنوان مثال ام دی اف در برابر رطوبت و حرارت مقاوم نیست؛ اما خب در کنار این ایرادات قیمت بسیار مناسبی دارد و می‌توان برای انواع محصولات از آن استفاده کرد. حال برای از بین بردن این ایرادات می‌توان از روکش استفاده کرد. هنگامی که ام دی اف را روکش بزنید بسیاری از محدودیت‌های آن رفع می‌شود. یکی از این روکش‌ها که بسیار پرکاربرد است، روکش ملامینه است. شما هرگاه ام دی اف یا هر ماده دیگری را با ملامینه روکش کنید، محصول نهایی ملامینه خواهد شد. ملامینه تنها روی ام دی اف استفاده نمی‌شود و می‌توان از محصولات دیگر مانند نئوپان نیز استفاده کرد؛ ولی به دلیل مقاومت بسیار بالای ملامینه، ام دی اف با روکش ملامینه نیز بسیار مقاوم می‌شود. پس هنگامی که ام دی اف را با ملامین روکش دهیم محصول نهایی را ام دی اف ملامینه می‌نامند. همچنین ام دی اف ملامینه دارای برخی ویژگی‌ها و خصوصیاتی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

  • قابلیت ابزار خوری، ماشین کاری و سنباده زنی

  • سطوح صاف و یک دست، تراکم و مقاومت بالا

  • قابلیت شکل پذیری و لبه‌های صاف‌

  • قابلیت انجام روسازی مانند انواع روکشی‌های چوبی و غیر چوبی

  • مقاومت در برابر فشرده شدن

  • قیمت مناسب و ظاهر زیبا

مزایا ام دی اف ملامینه

همانطور که گفتیم ملامینه به تنهایی کاربردی ندارد و به دلیل مقاومت بالای آن از آن برای روکش کردن محصولات استفاده می‌شود که در ادامه به برخی از مزایا روکش ملامینه اشاره می‌کنیم.

  • مقاوم شدن ام دی اف در برابر رطوبت

  • مقاوم شدن ام دی اف در برابر حرارت و ساییده شدن

  • هماهنگ شدن رنگ لبه‌های چسبانده شده ام دی اف با سطح رویه

  • قیمت مناسب و تنوع بالا در طرح و رنگ

  • ظاهر زیبا و پرکاربرد نسبت به جنس روکش‌های دیگر

معایب ام دی اف ملامینه

هر گاه ام دی اف را برای افزایش کیفیت و مقاومت با ملامینه روکش کنیم، محصول نهایی را ام دی اف ملامینه می‌نامیم؛ ولی این روکش معایبی نیز دارد. به عنوان مثال مقاومت بسیار کمی در برابر مواد قلیایی و اسید‌ها دارد. تمام سطوح آن یکپارچه نیست و گاهی جنس لبه‌های آن متفاوت است؛ همچنین روکش ملامینه به نسبت اکریلیک و پی وی سی از شفافیت و براقی کمتری برخوردار است.

رنگ‌های ام دی اف ملامینه

رنگ ام دی اف ملامینه

یکی از ویژگی‌های ملامینه تنوع بالا در طرح و رنگ است. این ویژگی باعث شده تا افرادی که سخت پسند و سخت سلیقه هستند بتوانند به راحتی این تنوع رنگ‌ها را مشاهده کنند و با خیال راحت انتخاب کنند. در ادامه به برخی از این  طرح و رنگ‌ها اشاره می‌کنیم. برخی از محبوب‌ترین رنگ‌های ام دی اف ملامینه عبارتند از:

زرد، زبرا روستیک، فیروزه، سفید، راش سفید، بلوط سفید، گردو رویال، بلوط، قرمز، پرونوس، مشه، پرتقالی، نوک مدادی، متالیک، لاین، گردو، یاسی، بلوط قهوه، کاپوچینو.

تفاوت ام دی اف ملامینه و های گلاس

به طور کلی هر دو نوع ملامینه و هایگلاس، مغز ورق آن‌ها ام دی اف است. اما در اکثر مواقع در هایگلاس به دلیل مرغوبیت بیشتر سعی می‌شود از ام دی اف خارجی استفاده شود. اگر بخواهیم از نظر قیمت این دو را با هم مقایسه کنیم باید بگوییم که قیمت آن‌ها به المان‌های مختلفی بستگی دارد. اما به طور کلی قیمت نوع هایگلاس ازملامینه بیشتر است؛ ولی باز هم با توجه به جنس و کشور سازنده آن‌ها این قیمت قابل تغییر است. در بازار ایران ملامینه در رده قیمتی پایین‌تری به نسبت هایگلاس است. ام دی اف ملامینه دارای روکشی با مقاومت بالا در برابر نفوذ آب است و این ویژگی در هایگلاس کمتر است. مقاومت روکش‌ ملامینه در برابر مواد اسیدی قلیایی به نسبت هایگلاس بسیار پایین‌تر است؛ همچنین روکش هایگلاس زودتر لک و کثیف می‌شود اما به همان نسبت هم راحت‌تر از روکش ملامینه تمیز می‌شود.

تفاوت ام دی اف ملامینه و نئوپان

به غیر از ملامینه یکی از متداول‌ترین روکش‌ها نئوپان است که در ادامه می‌خواهیم ام دی اف ملامینه و نئوپان را با هم مقایسه کنیم. یکی از ویژگی‌های مهم تراکم و وزن است. تراکم در واقع معادل با جرم حجمی ورق است. هرچه جرم حجمی بیشتر شود تراکم و مقاومت ورق هم بیشتر می‌شود و به همان نسبت وزن هم افزایش می‌باید. این موضوع در بعضی مواقع می‌تواند ویژگی منفی حساب شود. منفی یا مثبت بودن این اثر بسته به نوع کاربردی که از ورق داریم، دارد. ورق ام دی اف ملامینه نسبت به ورق نئوپان متراکم‌تر و سنگین‌تر است. نکته بعدی قیمت این ورق‌ها است. قیمت ورق نئوپان تقریبا نصف ورق ام دی اف ملامینه است. اگر بخواهیم هزینه کار تمام شده با ورق ام دی اف و نئوپان را مقایسه کنیم، نئوپان باز هم ارزان‌تر در می‌آید. ولی هزینه‌های جانبی هر دو برابر است.

تصویر انواع ام دی اف ملامینه

انتخاب ام دی اف ملامینه با کیفیت

در انتخاب ملامینه‌ها باید این نکته را در نظر بگیرید که روکش‌های ملامینه که برای پوشش ام دی اف‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، برخلاف ساختار مقاومی که دارند، نسبت به مواد اسیدی و قلیایی مقاومتی ندارند و در برابر آن‌ها آسیب پذیر هستند؛ از این رو نمی‌توانند برای این منظور گزینه مناسبی باشند. به صورت کلی می‌توان گفت که مقاومت آن‌ها متفاوت است؛ چرا که ملامینه‌ها در واقع روکش‌‌های مقاومی هستند که برای پوشاندن سطوح مختلف از جمله ام دی اف‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به طور کلی ملامین‌، پلاستیک سختی است که معمولاً به صورت پوشش روی تخته‌‌‌ها استفاده می‌شود. از نظر ترکیبات آلی رزین ملامین از طریق پلیمریزاسیون، به عنوان یک ماده پلاستیکی سخت و بادوام ساخته می‌شوند. 

انتخاب کابینت مناسب خونت با ما ساده تره!

قیمت ام دی اف ملامینه

روکش ملامینه یکی از پرکاربردترین روکش‌های چوبی ماست. این ورق در مقایسه با ورق‌های چوبی دیگر بسیار ارزان و سبک وزن است. در برابر رطوبت و حرارت مقاوم است ولی در برابر اسید‌ها و ضربات بسیار محکم مقاومت بالایی ندارد. قیمت این روکش‌ها به ویژگی‌ها، طرح، رنگ و متریال‌های آن بستگی دارد و نمی‌توان قیمت دقیق و مشخصی برای آن‌ها تعیین کرد.

دیدگاهی بنویسید

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

پربازدیدترین مطالب کابینت

با ما در ارتباط باشید

تصویر لوگو حامی ساخت

hamisakht@

جستجوی کابینت ساز

دریافت مشاوره تخصصی از حامی ساخت