تفاوت پارکت و لمینت چیست؟ کدام یک بهتر است؟

حامی ساخت > بلاگ > دکوراسیون داخلی > تفاوت پارکت و لمینت چیست؟ کدام یک بهتر است؟

هدف از نگارش مقاله آشنا کردن شما با نکات مقایسه پارکت و لمینت می باشد. همچنین بیان این مطلب که چرا نباید از کفپوش های لمینت برای پوشاندن کف استفاده کرد و این نوع کفپوش ها چه مضراتی برای افراد می توانند، داشته باشد. در ادامه به مقایسه پارکت و لمینت می پردازیم. از مزایای مهم پارکت های چوبی استفاده از مواد طبیعی مانند چوب در ساخت آنها است، درحالی که لمینت از مواد مصنوعی ساخته می شود.

بهترین گزینه برای پارکت از میان چوبی و لمینت کدام است؟

در حال حاضر برای پوشش کف ساختمان ها و برای طراحی یک دکوراسیون داخلی منزل مدرن و شیک می توان از پارکت های موجود در بازار که دارای تنوع بسیاری نیز می باشند، استفاده نمایید. برای انتخاب یک پارکت مناسب باید به نکاتی همچون شرایط محیط و نوع پارکتی که نیاز دارید، توجه کنید. علاوه بر پارکت ها برای پوشش کف، افراد بسیاری علاقه دارند از لمینت استفاده نمایند. البته محققان استفاده ار لمینت را به دلیل اینکه از مواد مصنوعی ساخته شده مناسب نمی دانند و بیان می دارند که لمینت ها در مقایسه به پارکت هایی که از مواد طبیعی ساخته شده اند کیفیت چندان خوبی ندارند. در این بخش به بیان معایب کفپوش لمینت برای شناخت بهتر مقایسه پارکت و لمینت می پردازیم:

ـ عدم توانایی در مرمت

افرادی که در نظر دارند کفپوش خود را بعد از آسیب دیدن مرمت و نوسازی کنند، نباید از لمینت استفاده نمایند، زیرا این کفپوش ها قابلیت بازسازی خوبی ندارند. به طور معمول لیمنت ها از یک لایه ساخته شده اند، که با گذشت زمان این لایه دچار فرسودگی می شود و از بین می رود. بدلیل اینکه  لمینت از یک لایه ساخته شده است، دیگر نمی توانید آن را مرمت و دوباره مانند روز اول زیبا نمایید. پارکت های چوبی را می توان بعد از خراب یا خراشیده شدن توسط وسایل، با راه حل های بسیار ساده مانند روغن و یا لاک، مانند روز اول زیبا و جذاب نمود, علت این ویژگی در پارکت های چوبی  همان طور که از نامشان پیداست چوب به کار رفته در ساخت آنها می باشد.

ـ جنس کف پوش لمینت از مواد طبیعی ساخته نشده است.

مهمترین ویژگی که هنگام خرید کف پوش به آن باید توجه نمایید، جنس آن است. لیمنت ها به دلیل مواد مصنوعی که در ساخت آنها استفاده شده، نسبت به پارکت های چوبی دارای مزیت های کمتری می باشد. افرادی که تمایل دارند، اجناسی با بالاترین کیفیت را انتخاب و خریداری نمایند، بهتر است از انتخاب کفپوش های لمینت خوداری نمایند.

ـ محکم بودن در برابر تغییر یا سختی

به مقاومت در برابر تغییر یک ماده، سختی می گویند. لمینت ها به دلیل ساختاری که دارند در مقابل تغییر بسیار مقاوم هستند یعنی انعطاف پذیر نمی باشند. به همین دلیل هنگامی که برای کفپوش استفاده می شود، وقتی که روی آن قرار می گیرید، احساس راحتی نمی کنید. تولید کنندگان برای حل این مشکل راه حلی ابداع کرده اند و در زیر سطح آن برای انعطاف پذیری، فوم قرار داده اند، اما علیرغم استفاده از فوم باز هم مشکل سختی آن هنوز کاملا حل نشده است.

ـ طول عمر کوتاه لمینت

کفپوش لمینت را نمی توانید برای سال های متمادی استفاده نمایید و دلیل این امر ماده ای است که برای ساخت آن استفاده شده است. به دلیل عمر کوتاه لمینت ها، استفاده از آن برای افرادی که طول عمر آن هنگام خرید کفپوش ارجحیت دارد، مناسب نمی باشد. گارانتی که موقع خرید هر کالایی به خریدارارائه می دهند، یک مدت زمان محدود را شامل می شود، این امر در مورد لمینت نیز صادق است. متاسفانه گارانتی که تولید کنندگان لیمنت به افراد در هنگام خرید می دهند، دارای زمان محدودی است و پس از گذشت آن افراد متوجه خرابی و مشکلات بوجود آمده می شوند. طول عمری که برخی از کارشناسان برای پارکت های چوبی تخمین می زنند غریب بر حوددا 110 سال می باشد و به همین دلیل برای افرادی که محصولی با عمر طولانی می خواهند، انتخاب پارکت های چوبی بهترین گزینه می باشد و پارکت های چوبی در نقطه مقابل لیمنتها قرار دارند.

ـ مواد تشکیل دهنده لمینت ها مضر می باشد

یکی از مواردی که باعث شد ما به مقایسه پارکت و لمینت بپردازیم، مواد سازنده این دو است. امروزه افرادی زیادی به محیط زیست اطراف خود اهمیت می دهند و آنها برای حفظ محیط زیست از آسیب، استفاده از وسایلی که به آن آسیب وارد می کند را برای خود و دیگران منع می کنند. به همین دلیل برای افرادی عاشق محیط زیست، استفاده از لیمنت به دلیل ترکیبات خطرناک به کار رفته در آن بسیار نگران کننده می باشد.

 فرمالدهید ماده ای خطرناک می باشد که عوارض جبران ناپذیری برای انسان و محیط زیست دارد و متاسفانه از این ماده خطرناک در ساختار لمینت استفاده شده است. حتی علیرغم اینکه این ماده ممکن است انسان را به سرطان مبتلا کند، اما تولید کنندگان آن همچنان به کار خود ادامه داده و تبلیغات گسترده ای را برای بازاریابی خود انجام می دهند و متاسفانه لمنت ها مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفته است. از دیگر مواد خطرناک به کار رفته در لیمنت ها مواد آلی فراری هستند که به راحتی تجزیه و وارد محیط زیست می شوند و به آن آسیب وارد می کنند.

نقطه مقابل لمینت ها پارکت های چوبی هستند که ساختار انها از چوب طبیعی ساخته شده که برای محیط زیست مضر نمی باشد و به آن آسیب وارد نمی کند. موادی که در مدت زمان طولانی ساخته می شوند کربنی که در هنگام ساخت تولید می کنند، بسیار کم می باشد و کمتر به اتمسفر آسیب وارد می کنند، یکی از موادی که دارای این خصوصیت است، چوب به کار رفته در پارکت های چوبی می باشد و به همین دلیل است که آن را دوست دار طبیعت می نامند.

ـ تولید صدای ناهنجار در لمینت

بسیاری از افراد در هنگام راه رفتن بر روی کفپوش ها از تولید صدا بیزار هستند، برای این گونه افراد نصب لمینت توصیه نمی شود، زیرا لمینت ها در هنگام راه رفتن صدا ناهنجاری ایجاد می کنند. بر خلاف لیمنت ها، صدای ایجاد شده در پارکت های چوبی هنگام راه رفتن بسیار دلنشین می باشد و حس زیبایی را به انسان القا می کند.

ـ سطح صاف لمینت و مشکلات آن

لیمنت ها از موادی ساخته شده که سطح آن را بسیار صاف و لغزنده می کند. این سطح صاف برای افراد سبب بروز مشکلات زیادی می شود. هنگامی که مقداری آب بر روی سطح لمینت ها ریخته شود لغزندگی آن بیشتر می شود و بنابراین احتمال سر خوردن بر روی آن و شکستگی قسمتی از بدن بیشتر می شود. به همین دلیل است که خریداران اغلب مخصوصا کسانی که فرزند خردسال دارند، پس از نصب لمینت از آن اظهار نارضایتی می کنند. برای افراد انتخاب پارکت های چوبی بسیار مناسب تر می باشد، زیرا به دلیل بافت چوبی این پارکت ها، سطح آنها دیگر صاف و لغزنده نمی باشد و هنگام راه رفتن بر روی آن دچار مشکل نمی شوید.

معیارهای مهم در مقایسه پارکت و لمینت و انتخاب یک گزینه به صرفه

برای انتخاب یک پارکت مرغوب در هنگام خرید حتما تحقیقات لازم را به عمل آورید و برای اطلاع از قیمت و نوع مواد به کار رفته در آن حتما از فروشندگان پارکت تحقیق نمایید. با توجه به نقش بالای پارکت ها در نمای منزل و اداره ها انتخاب یک پارکت مناسب مسئله ی مهمی به شمار می آید. یک کفش پوش مناسب می تواند دکوراسیون خانه شما را متحول نماید و برعکس یک انتخاب بد نمای بسیاری بدی را به آن می هد. برای انتخاب مناسب پارکت باید نکاتی را مد نظر داشته باشید که به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد:

هر فردی در انتخاب پارکت معیارهایی را مد نظر دارد و آنها را برای خود اولویت بندی می کند، از جمله این معیارها می تواند قیمت، جنس، کیفیت، و … باشد. برای انتخاب یک پارکت مناسب بهتر است، خواسته های خود را با کارشناسانی که در مورد پارکت اطلاعات کافی دارند، در میان بگذارید تا شما را راهنمایی نمایند و در انتخاب یک پارکت خوب یاری رسانند. چیدمان خانه و ست کردن وسایل آن برای افرادی که درباره طراحی داخلی ساختمان تخصصی ندارند، دشوار می باشد. حال اگر یک محصول تنوع بسیاری داشته باشد، این انتخاب بسیار سخت تر می شود. پارکت ها هم جز آن دسته از وسایل منزل هستند که ست کردن آنها با دیگر وسایل دشوار می باشد، برای حل این مشکل می توان راه های زیادی را امتحان نمود. از جمله این راه ها استفاده از تجربیات دیگران و استفاده از نکته هایی است که در مجلات طراحی  نوشته می شود.

از جمله نکاتی که به هنگام خرید پارکت به آن توجه می شود رنگ آن است، که با دیگر وسایل منزل ست باشد. برای جذابیت بخشیدن به منزل می توان  رنگ های متضاد در آن استفاده کرد، این رنگ ها در کنار یکدیگر برخلاف باور عموم جلوه ای بسیار زیبا به خانه می دهد و معمولا از این تضاد رنگ در بین مبلمان و پارکت استفاده می کنند. از موارد دیگر که باید حتما مورد توجه ویژه قرار بگیرد میزان مقاومت یک پارکت در برابر سایش یا دوام آن است. به مرور زمان و با راه رفتن های مداوم بر روی پارکت، سطح ان دچار فرسایش می شود، برای ممانعت از این کار بهتر است از پارکتهای چند لایه در محل های پر رفت و آمد استفاده نمایید. افرادی که ظاهر پارکت برای آنها در اولویت است، باید مراقب باشند
چراکه ممکن است پارکت ها علیرغم ظاهری زیبا، ازنظر جنس مرغوبیت کافی را نداشته باشند و در صورت آلودگی به سختی پاک شوند. اشخاصی که تمایل دارند دکوراسیون منزل به صورت طبیعی باشد از پارکت های چوبی می توانند به خوبی بهره ببرند.

مزایای پارکت چوبی

این نوع پارکت ها دارای مزایای بسیاری می باشند که از جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ـ از مواد طبیعی ساخته شده اند.

ـ طول عمر این پارکت ها زیاد است و نسبت به بقیه پارکت ها ماندگارتر می باشند.

ـ دارای تنوع بسیاری در رنگ و طرح می باشند.

ـ قیمت پارکت های چوبی بسیار مناسب است.

ـ پارکت هایی که کاملا از چوب ساخته شده اند، دارای ظاهری زیبا می باشند.

ـ این پارکت ها عایق گرما و صدا می باشند.

ـ این پارکت ها با توجه به اصول حفظ محیط زیست ساخته شده اند و در تولید آنها مواد زیان آوری وارد محیط زیست نمی شود.

معایب پارک چوبی

در مقایسه پارکت و لمینت شما باید با معایب پارکت چوبی نیز، آشنا شوید. پارکت چوبی علاوه بر مزایای منحصربفرد نیز دارای معایبی نیز می باشد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.  قبل از انتخاب پاک چوبی نیز باید به نکاتی همچون مقدار بوجه در نظر گرفته شده برای پارکت، امکان وجود حشرات، میزان دقت در نگهداری، وجود سیستم گرمایشی از کف در محل زندگی شما، جهت جغرافیایی منزل ئ میزان آفتاب گیری،  محل نصب پارکت(هال و پذیرایی، اتاق خواب، آشپزخانه و..)، میزان رطوبت مکان نصب و شرایط آب و هوایی محل سکونت می باشد. پس از اتمام تمامی بررسی های بالا به معایب های پارکت چوبی می پردازیم.

پارکت های چوبی به خط خش بسیار حساس هستند و این مورد بسیار بدیهی نیز می باشد زیرا چوب نسب به دیگر متریال عا همچون سنگ و سرامیک در برابر ضربه و اشیا های نوک تیز مقاوم نمی باشند.

همانطور که می دانید پارکت های چوبی از مقاومت بالایی برخوردار است اما با این وجود ممکن است در برار ضربه های سنگین وارد بر پارکت آسیب بینند. اما برای این مشکل نیز راه حلی نیز وجود دارد که برای جلوگیری از این آسیب ها و آسیب هایی از این قبیل باید به نکات پایین دقت فرمایید:

بروی پارکت های چوبی تا حد المکان با کفش پاشنه بلند راه نروید  و همچنین از لوازم و وسایل تیز روی آن کار نکنید زیرا موجب خراش بر روی سطح پارکت می شود. از مهم ترین نکات برای جلوگیری از وجود مشکل و آسیب های احتمالی در پارکت های چوبی تمیز نگه داشتن پارکت می باشد و همچنین استفاده از محافظ برای پایه های میز و مبلمان نیز می تواند در جلوگیری از آسیب های احتمالی جلوگیری کند.

تفاوت ها وشباهت های کفپوش های لمینت و چوپی

برای ساخت پارکت های چوبی همان طور که اطلاع دارید از چوب درخت استفاده می کنند و به همین دلیل این پارکت ها دارای ظاهری زیبا و طبیعی هستند. حفظ نظافت و بهداشت پارکت های چوبی نسبت به دیگر پارکت ها آسان تر می باشد. برای اینکه از این پارکت ها به مدت طولانی بتوانیدف استفاده نمایید باید اصول نگهداری از آنها را رعایت نمایید. اما برعکس لمینت ها با فرایند فشرده سازی چوب ساخته می شوند و از مواد طبیعی ساخته نشده اند. طول عمر لمینت ها اگر با دقت از آنها نگهداری شود در حدود 11 سال می باشد، در حالی که این رقم برای پارکت های چوبی حدود 110 سال است.

دیدگاهی بنویسید

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

پربازدیدترین مطالب کابینت

با ما در ارتباط باشید

تصویر لوگو حامی ساخت

hamisakht@

جستجوی کابینت ساز

دریافت مشاوره تخصصی از حامی ساخت