سقف کاذب

سقف کاذب چیست سوالی است که شاید برای خیلی از شما پیش آمده باشد. در دنیای پیشرفته امروز افراد به سمت ایده‌های جدید و طراحی‌های بی نظیری در مورد تمام موارد زندگی خود افتاده‌اند، یکی از مواردی که در حال حاضر توجه خاصی را می‌طلبد دکوراسیون داخلی منزل و طراحی آن از طریق معماران داخلی و افراد متخصص در این رشته است. در ارتباط با ساختمان می‌توان به انتخاب سقف‌های کاذب اشاره کرد که افراد توجه خاصی به این مورد دارند، این نوع سقف می‌تواند به راحتی استفاده شود و بیشتر ایرادات موجود در محیط سقف را بپوشاند و اگر تأسیسات خاصی در ساختمان در معرض دید باشد، آن را پوشانده و مخفی می‌کند و همچنین کاربرد زیادی دارد. طراحان داخلی توجه خاصی به این نوع سقف‌های کاذب دارند و سعی کرده‌اند از این شیوه نیز غافل نمانند. زمانی که فرد می‌خواهد معماری داخلی منزل خود و یا ساختمانی که در آن زندگی می‌کند را تغییر دهد به فکر این که می‌توان سقف را تغییر داد نیز باید باشد. اجرای سقف کاذب می‌تواند دکوراسیون داخلی حرفه‌ای و زیبایی را برای شما فراهم کند.

سقف کاذب چیست؟

سقف کاذب به سقفی گفته می‌شود که به صورت دومین سقف قرار می‌گیرد؛ به این معنی که بعد از سقف اصلی در ساختمان به کار می‌رود و کمی از فضای سقف اتاق را محدود می‌کند. استفاده از این سقف مفید واقع شده؛ زیرا می‌تواند کلیه تاسیسات ساختمانی موجود در سقف را پوشانده تا چیزی نمایان نباشد؛ همچنین از هدر رفتن گرما و رطوبت در ساختمان جلوگیری می‌کند. فضا را جذاب‌تر می‌کند و بستر مناسبی برای نورپردازی موجود در محیط شکل می‌گیرد. معمولا سقفی را کاذب می‌دانند که بتواند به اسکلت ساختمان وصل شود و حجم اصلی این سقف بر روی سازه ساختمان باشد. برای اینکه این بار و حجم سقف کاذب روی خود ساختمان باشد، لازم است بین سقف اصلی و این سقف یک فضای خالی ایجاد کنیم. بر اساس سلیقه مشتری می‌توان از این سقف‌ها در مدل‌های صاف یا با شکل‌های متفاوت استفاده کرد. این سقف نباید از طریق مصالح سنگین به دست آید و باید از مصالح سبکی در ساخت آن استفاده کرد. همچنین باید بیان کرد که وصل شدن این سقف بر روی سقف اصلی باید به درستی رخ دهد؛ زیرا در غیر این صورت با هر اتفاق و شدتی مانند زلزله، این سقف‌ها دچار مشکل می‌شوند.

تصویر سقف کاذب

ویژگی‌های سقف کاذب

از ویژگی‌های سقف کاذب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در زمان حوادث طبیعی مانند زلزله مقاومت بالایی دارد.
  •  تنوع خاصی در بافت، شکل و رنگ این نوع سقف مشاهده می‌شود.
  • نصب آن راحت است و انعطاف پذیری بالایی دارد.

افرادی که قصد دارند در محیط داخلی ساختمان خود کار سبک سازی انجام دهند می‌توانند به گزینه سقف کاذب نیز فکر کنند؛ چون فرد طراح می‌تواند به راحتی از طرح‌های خاص مختلف استفاده کند. بعد از نصب سقف کاذب محیط غیر قابل استفاده نیست و به راحتی می‌توان از فضا استفاده کرد. این سقف‌ها معمولا نوع ضد آب هم دارند که می‌توان از این نوع در مواردی مانند سقف کاذب آشپزخانه و همچنین سقف کاذب سرویس بهداشتی استفاده کرد.

کاربرد سقف کاذب

همانطور که اشاره کردیم سقف کاذب به عنوان سقف ثانویه شناخته می‌شود و زیر سقف اصلی نصب می‌گردد. سقف کاذب تمامی سیم‌کشی‌ها و تاسیسات ساختمان را می‌پوشاند و زیبایی محیط منزل و یا کار شما را چند برابر بیشتر می‌کند.

شنیدن نام این سقف شما را بیشتر به یاد حمام و سرویس بهداشتی می‌اندازد؛ زیرا سقف کاذب پی وی سی ضد‌آب بوده و در برابر رطوبت مقاوم است.

استفاده از سقف کاذب به‌دلیل دسترسی آسان به مصالح نسبت به سقف معمولی بیشتر توصیه می‌شود.

سقف کاذب مخصوص منزل، اغلب برای سالن پذیرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از سقف کاذب در بازسازی منازل یک تغییر بزرگ محسوب می‌شود و زیبایی آن را افزایش می‌دهد؛ زیرا اجرای این سقف تاثیر بسیار زیادی بر دکوراسیون داخلی دارد.

انواع سقف کاذب

با توجه به طراحی سقف کاذب، انواع سقف کاذب به صورت متفاوت در بازار موجود است. همچنین نحوه استفاده از این طرح‌ها به کاربریِ مکانی که در نظر دارید در آن از سقف کاذب استفاده کنید، بستگی دارد.

سقف کاذب کناف

یکی از سقف‌های کاذب که امروزه کاربرد زیادی پیدا کرده است سقف کناف است. سقف کاذب کناف به صورت پنل‌های گچی مسطح به سقف اصلی نصب می‌شود. این نوع سقف دارای دو مدل است که عبارتند از:

سقف کاذب کناف یکپارچه

سقف کاذب کناف مشبک

سقف کاذب کناف مشبک از تایل‌های سقفی به شکل یک شبکه تشکیل شده که توسط آویز به سقف اصلی متصل می‌شود؛ اما سقف کاذب کناف از یک زیر سازی فولادی سبک وزن تشکیل شده که پنل‌های گچی بر روی آن نصب می‌شود.

تصویر سقف کاذب نورانی

سقف کاذب رابیتس

این سقف یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال بهترین سقف کاذب برای خانه است که بیشتر مورد استفاده ایرانیان قرار می‌گیرد. برای اجرا کردن سقف رابیتس، آن‌هایی که از جنس فولاد هستند را به دیوار متصل می‌کنند و بعد به وسیله گچ، این توری‌ها پر می‌شود و این امر باعث سنگین وزن شدن سقف کاذب رابیتس می‌شود. معماران استفاده از این سقف را به دلیل خطر آفرین بودن در زمان زلزله کمتر توصیه می‌کنند. از ویژگی‌های سقف کاذب رابیتس می‌توان به اجرای سریع کار، تنوع در طرح و شکل، جذاب بودن، در دسترس بودن مصالح و مواد مورد نیاز برای اجرای آن اشاره کرد.

سقف کاذب گریلیوم

یکی از جالب‌ترین و جذاب‌ترین سقف‌های کاذب در بازار گریلیوم است. گریلیوم که از حفره‌های مربعی فراوانی تشکیل شده جنس آن آلومینیومی بوده و برای زیرسازی آن از فولاد استفاده می‌شود. از این نوع سقف بیشتر در محیط‌های اداری استفاده می‌کنند. این سقف در ابتدای امر ظاهری بسیار ساده دارد؛ اما در پایان کار جلوه زیبایی به سقف شما می‌هد. این سقف دور نمای خیره کننده‌ای دارد؛ اما از نزدیک بسیار ساده به چشم می‌آید. همان طور که اشاره کردیم این نوع سقف بیشتر مناسب محیط‌های اداری است؛ اما اگر دوست دارید در محیط خانه هم از آن استفاده کنید، می‌توانید با صفحاتی از جنس دیگر آن را ترکیب کنید. توجه داشته باشید گریلیوم جزء سقف‌های گران قیمت محسوب می‌شود.

سقف کاذب چوبی

سقف کاذب چوبی، سقفی است که جنس آن از چوب است و برای تزیین محیط خانه شما بسیار مناسب بوده و روح تازه‌ای به فضای داخلی منزل‌تان می‌دهد. می‌توانید با توجه وسایل موجود، رنگ آن را متناسب با محیط انتخاب کنید که چشم اندازی زیبا و دلپذیر به شما بدهد. البته لازم نیست تمام سقف را چوب کار کنید بلکه می‌توان آن را با انواع دیگر و یا خود سقف ترکیب کرد و مدل زیبایی به دست آورد. قبل از اینکه سراغ سقف‌های چوبی بروید ابتدا به وسایل موجود در منزل مثل مبلمان یا سرویس خواب و کمد‌های نصب شده در دیوار دقت کنید؛ چرا که باید فضای همگون و متناسبی را با آن به وجود بیاورید. از آنجایی که این سقف یکی از گران‌ترین سقف‌های موجود در بازار است، مشتریان فقط در یک اتاق از آن استفاده می‌کنند؛ اما اگر در تمامی اتاق‌های خانه یا محیط کار از آن استفاده شود بسیار زیباتر و یکپارچه به چشم می‌آید. برای نصب سقف کاذب چوبی ابتدا باید زیر سازی آن را با کلاف‌های فولادی آماده و در آخر سازه‌های چوبی را روی آن نصب کنند.

عکس سقف کاذب شیک

سقف کاذب آلومینیومی

سقف‌های کاذب آلومینیومی به دو دسته متفاوت تقسیم بندی می‌شوند:

سقف‌های نواری که به آن‌ها دامپا می‌گویند و دارای پنل‌های آلومینیومی هستند که از پروفیل‌های فولادی برای زیرسازی آن‌ها استفاده می‌شود.

سقف‌های مشبک آلومینیومی که تمام قطعات آن مانند تایل‌ها و پروفیل‌ها از جنس آلومینیوم ساخته شده است.

 دقت داشته باشید که برخی پیمانکاران از پروفیل‌های گالوانیزه‌ای به جای آلومینیوم استفاده می‌کنند.

اگر از سقف‌های مشبک استفاده کنید متوجه می‌شوید که هر تایل در قاب خودش جای می‌گیرد و اگر هم دامپا به کار برده باشید می‌بینید که پنل‌ها با فاق و زبانه در یکدیگر قفل می‌شوند. با این توضیحات واضح است که شما به راحتی می‌توانید سقف‌های کاذب آلومینیومی را تعمیر کنید و به تجهیزاتی که پشت آن نصب شده به راحتی دسترسی پیدا کنید. مزیت قابل توجهی که سقف‌های دامپا دارند این است که می‌توانید به سادگی از پایین، پنل‌های آن را در بیاورید و دوباره در جای خود بگذارید. اگر این مدل مورد پسند شماست و قصد استفاده از آن را دارید می‌توانید تایل‌های رنگ را انتخاب کنید و آن را با محیط هماهنگ کنید. اگر بخواهید از سقف‌های کاذب جاذب صوت یا همان آکوستیک استفاده کنید باید از متریالی استفاده کنید که تایل و پنل‌های آن به یکدیگر پانچ شده باشند. این سقف نیز هزینه بسیار بالایی دارد و در رده سقف‌های گران قیمت قرار می‌گیرد؛ اما ویژگی‌های خوبی دارد که علاوه بر زیبایی و استحکام آن می‌توان از مواردی چون ضد رطوبت بودن، ضد آتش سوزی، وجود رنگ ثابت، تعمیر، نصب و نگهداری ساده آن نام برد.

سقف کاذب پی وی سی

سقف کاذب پی وی سی علی رغم کاربردهای فراوانی که این نوع سقف دارد، اکثرا آن را به خاطر جلوه زیبایی که به سقف می‌دهد استفاده می‌کنند. علاوه بر سقف کاذب، از PVC در بسیاری از قسمت‌های دیگر ساختمان از جمله کفپوش، کاغذ دیواری و غیره استفاده می‌کنند، همچنین این نوع سقف کاذب سبب می‌شود ساختمان زیباتر به نظر برسد. در حال حاضر استفاده از سقف کاذب pvc محصول به قدری گسترش یافته که کم کم دارد جایگزین بیشتر مصالح به کار رفته در ساختمان می‌شود.

سقف کاذب آکوستیک

سقف کاذب که آکوستیک که به سقف جاذب صوت نیز معروف است باعث کاهش سر و صدا محیط می‌شود.

سقف کاذب آکوستیک از تایل‌های گچی، چوبی، مقوایی و یا پارچه‌ای تشکیل شده است. این مدل از سقف کاذب عموما در فضاهای مسکونی کاربرد آنچنانی ندارد و بیشتر در مکان‌هایی که کاهش سر و صدا در آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد، استفاده می‌شوند.

سقف کاذب آکوستیک بیشتر در مکان‌های زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • استدیوها
  • سالن‌های تئاتر
  • تالارها
  • سالن‌های کنفرانس
  • بانک
  • سالن‌های کنسرت
  • سینما

سقف کاذب آی گلس

سقف کاذب آی گلس، سقف مورد پسند ایرانی‌ها است. این مدل از سقف کاذب تنوع بسیار زیادی دارد و در بین انواع دیگر سقف‌های کاذب رکورد تنوع دارد. جنس سقف کاذب آی گلس از موادی مانند آکریلیک است که باعث می‌شود نور به‌راحتی از آن عبور کند.

این مدل از سقف نیر مانند انواع دیگر سقف کاذب وزن کمی دارد و سبک است؛ اما قیمت نسبتا بالایی دارد.

ویژگی‌های سقف کاذب

از ویژگی‌های سقف کاذب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در زمان حوادث طبیعی مانند زلزله مقاومت بالایی دارد.

 تنوع خاصی در بافت، شکل و رنگ این نوع سقف مشاهده می‌شود.

نصب آن راحت است و انعطاف پذیری بالایی دارد.

افرادی که قصد دارند در محیط داخلی ساختمان خود کار سبک سازی انجام دهند می‌توانند به گزینه سقف کاذب نیز فکر کنند؛ چون فرد طراح می‌تواند به راحتی از طرح‌های خاص مختلف استفاده کند. بعد از نصب سقف کاذب محیط غیر قابل استفاده نیست و به راحتی می‌توان از فضا استفاده کرد. این سقف‌ها معمولا نوع ضد آب هم دارند که می‌توان از این نوع در مواردی مانند سقف کاذب آشپزخانه و همچنین سقف کاذب سرویس بهداشتی استفاده کرد.

مزیت‌های موجود در استفاده از سقف کاذب چیست؟

سقف کاذب معمولا مانع از انتقال گرما می‌شود؛ بنابراین در فصل سرما گرمای به وجود آمده از بخاری و شوفاژ را به بیرون انتقال نمی‌دهد و در فصل تابستان حرارت شدید هوا را به منزل منتقل نمی‌کند.

زیبایی و جذابیت بی نظیر سقف کاذب از جمله مزایای آن است. ایجاد عایق بندی بهتر و مناسب‌تر موجود در این سقف برای جلوگیری از انتقال حرارت و یا صوت از دیگر مزایای آن است. در صورتی که نیاز به تعمیراتی خاص در ساختمان باشد، به راحتی می‌توان این سقف را تغییر داد و قطعه‌ای جدید را به کار گذاشت. همچنین این سقف‌ها قابلیت این را دارند که در صورت لزوم جا به جا شوند و حمل و نقل آن‌ها نیز به سادگی انجام می‌شود. معمولا زمانی که فرد قصد تعمیر سقف منزل خود را داشته باشد گزینه سقف‌ کاذب کم هزینه‌تر است.

معایب استفاده از سقف کاذب چیست؟

مقاومت سقف کاذب ساده با سقف اصلا قابل قیاس نیست. سقف کاذب از مقاومت کمتری بهره مند است و در برابر حوادث طبیعی امکان تخریب آن وجود دارد. سقف‌های کاذب به مرور زمان و در طی سالیان غبار گرفته و رنگ پریده می‌شوند. یکی دیگر از معایب سقف‌های کاذب عمر آن‌ها است. عمر اینگونه سقف‌ها پایین است و نیازمند مراقبت بالا هستند. آخرین عیب از سقف‌های کاذب ارتفاع اتاق است؛ سقف کاذب ارتفاع اتاق را کاهش می‌دهد و این امر به دلیل این است که سقف کاذب در زیر سقف اصلی قرار می‌گیرد.

تصویر نصب سقف کاذب

مراحل نصب سقف کاذب

نصب انواع سقف کاذب از دو مرحله نصب پنل و تایل و نصب شبکه فلزی تشکیل می‌شود. تمامی این مراحل باید توسط افراد متخصص انجام شود؛ چرا که بسیار مهم است. نصب سقف کاذب مهم‌ترین بخش است. اگر شخصی که مسئولیت انجام این کار را به عهده می‌گیرد حرفه‌ای نباشد ممکن است که نتیجه کار مورد پسند شما قرار نگیرد. حامی ساخت ارائه دهنده بهترین خدمات سقف کاذب متشکل از تیمی با افراد حرفه‌ای است؛ پس خیالتان از این بابت راحت باشد.

سوالات متداول

سقف کاذب چیست؟

سقف کاذب به سقفی گفته می‌شود که به عنوان سقف ثانویه شناخته می‌شود؛ به این معنی که بعد از سقف اصلی در ساختمان به کار می‌رود و کمی از فضای سقف اتاق را محدود می‌کند.

چرا سقف کاذب پرطرفدار است؟

سقف کاذب اتصالات ساختمان را می‌پوشاند و علاوه بر عایق صدا بودن در صرفه جویی انرژی نیز تاثیر دارد.

پرکاربردترین مدل سقف کاذب کدام مدل است؟

سقف کاذب رابیتس و سقف کاذب کناف از پرطرفدارترین مدل‌های سقف کاذب است.

دیدگاهی بنویسید

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

پربازدیدترین مطالب کابینت

پربازدیدترین مطالب دکوراسیون داخلی

با ما در ارتباط باشید

تصویر لوگو حامی ساخت

hamisakht@

جستجوی کابینت ساز

دریافت مشاوره تخصصی از حامی ساخت