حامی ساخت > بلاگ > دکوراسیون داخلی > برش کاری ام دی اف؛ تکنیک‌ها و ترفندها

برش کاری ام دی اف؛ تکنیک‌ها و ترفندها

برش کاری ام دی اف یکی از مهم ترین مراحل برای ساخت کابینت است. به این نکته دقت کنید که بیشترین خطری که در کارگاه وجود دارد متوجه کسی است که با دستگاه برش کار میکند، یادتان باشد قبل برش کاری حتما محافظ تیغ روی ان نصب نمایید،و ارامش روحی هنگام برش کاری بسیار واجب است. این نکات را اگر انجام ندهید ممکن است خطر آفرین باشد.

دریافت مشاوره تخصصی از حامی ساخت

ما در این قسمت قصد داریم به توصیه‌ها و بررسی مواردی پیش و یا حین برش کاری برای کابینت ام دی اف بپردازیم، امیدواریم این نکات برای شما مفید و همچنین کاربردی باشد.

شکل دادن با انجام برش کاری ام دی اف

هنگامی که از چوب در ساخت کمد استفاده می کنید هزینه ها را با خرید ام دی اف کمتر دهید. قیمت ام  دی اف کمتر از چوب جامد است و شکل دهی آن نیز به مراتب راحتر است. از این رو برای لبه ها و تزئینات کمد ها می توانید به جای چوب از ام دی اف استفاده نمایید.

اجتناب از ایجاد در روی شکاف

ام دی اف مانند شیرینی است دو سطح سخت با یک لایه ی نرمتر بین آنها می باشد. این لایه ی  نرم بوده و زمانی که یک پیچ را به درون آن می فرستید شکاف می یابد. روی سخت  و محکم مانعی برای پیچ ها یا میخ ها هستند. از این رو باید هنگام استفاده از مته دقت کنید تا ام دی اف شکاف نخورد. سمباده زدن و استفاده از پرایمر فراموش نشود.

از حلال مناسب استفاده کنید

سطح کابینت ام دی اف صاف است، اما لبه های  آن مانند پوست هلو است. اگر فقط رنگ را روی آن قرار دهید چهره ی خوبی ندارد و در نهایت رنگ کابینت MDF باکیفیت و زیبا نمی‌شود. بنابراین قبل از اینکه به روی ان نقاشی کنید، باید سطح هلو مانند را از بین ببرید. 

اجتناب از رفتار سخت با ام دی اف

ظاهر ام دی اف بسیار سخت است، اما لایه های داخلی نرم هستند. بنابراین لبه ها و به ویژه گوشه ها، اسیب پذیرتر هستند. این به ان معنی است که شما باید با مراقبت بیشتری نسبت به چوب یا تخته سه لا با ام دی اف کار کنید. همچنین، از خراشیدگی ام دی اف جلوگیری کنید. هنگام دست زدن به چوب ام دی اف به ویژه هنگام حمل ورق های سنگین، دستکش بپوشید. لبه ام دی اف می تواند به اندازه کافی به پوست اسیب بدنتان برساند. اگر برای تاج کابینت MDF کار برش کاری را انجام می‌دهید، باید حساسیت و دقت بالایی به خرج دهید تا در نهایت یک کار زیبا و تمیز به مشتری تحویل داده شود.

قبل از کار با ام دی اف حتما ماسک بزنید

گرد و غبار مانند پودری است که همه جا را فرا میگیرد. ساعت ها در هوا پراکنده ماند و به هر سطحی مانند یک کرم می چسبد و جدانمی شود برش ام دی اف یک کار همراه با گرد و خاک زیادی است. از این برش کاری و یافتن مسیر را دشوار می کند. از این رو هیچگاه بدون ماسک ام دی را برشکای نکنید  و حتی بهتراست آن را به یک گارکاه برشکاری ام دی اف بسپارید.

انتخاب کابینت مناسب خونت با ما ساده تره!

نحوه برش کاری ام دی اف با دستگاه لیزری

دستگاه لیزر به وسیله برنامه های به روز مثل کامپیوتر کار می کند؛ بدین صورت که با پیاده کردن این برنامه بر روی دستگاه لیزر خواهید دانست آن چه را که وارد کامپیوتر کرده اید را به صورت محصول دلخواهتان تحویل بگیرید؛ برای مثال شما میتوانید بر  روی ورقه بسیار نازکی از ام دی اف نام خودتان را حک کنید، به این منظور باید خودتان با استفاده از انواع قلم های معرق کاری این کار را انجام بدهید، که در این کار نیز متاسفانه مهارت ندارید، پس راه حلی برایتان باقی نخواهد ماند.

مزایای منحصربفرد برش کاری ام دی اف با دستگاه لیزری چیست؟!

همه افراد اهداف مشخصی را از این نوع برش دنبال می کنند که برش ام دی اف با دستگاه لیزر نیز از این امر مستثنی نیست؛ با هم این مزایا را بر می شماریم:

زمان

مورد توجه ترین نکته برای استفاده از دستگاه های لیزر صرفه جویی در زمان است؛ ما برای انجام همه فعالیت های خود وقت لازم را نداریم نداریم، حال که برش های سختی چون برش چوب، فلز و دیگر انواع سطوح که جای خود دارند، زمان زیادی را از ما می گرفت، پس به این منظور از نور قوی لیزری استفاده می کنیم.

سختی

بیشتر افراد حتی اگر زمان مناسبی برای برش زدن یا ایجاد کردن نقش روی انواع سطوحی از جمله چوب را داشته باشند به دلیل سخت بودن این نوع کارها از انجام آن با روش های ساده و دستی حتما صرف نظر می کنند

دقیق بودن

در سال های اخیر برای اجرا کردن بسیاری از نقش ها  وبرای برش های دقیق بر روی انواع سطوح از لیزر استفاده میکردند.

به روز بودن

اگر تمایل  دارید مشتریان دائمی و ثابت خودتون  رو از دست ندهید بهتر است دستی به ابزار های کاریتان بزنید و آن ها را به روزتر کنید؛ یعنی دستگاه جدیدتری به نام لیزر برای کارگاه یا مغازه تان خریداری کنید.

مواردی که باید در حین برش کاری ام دی اف به آن آگاه باشید!!

دو لبه ورق ام دی اف را قبل از برش کاری بررسی کنید . بهتر است قبل از برش حتما دو طرف ورق را بررسی کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید و اگر در کناره ها پریدگی و زدگی مشاهده کردید اول آن را درست کنید و بعد برش کاری را شروع کنید.

توجه داشته باشید که اگر اول برش کاری کرده و بعد پریدگی یا خوردگی بزرگ را ببینید یک ورق بزرگ قابلیت استفاده خود را از دست داده و به درد نخور شده است.

یکی از مهم ترین  نکته های که در این کار که بسیار حساس است دقت در اندازه گیری ها حتی به اندازه میلی متر است. اگر مسئول بستن الگوی دستگاه یا برش کار به میلیمتر دقت نکند در نصب کابینت آشپزخانه مخصوصا در نصب و ریگلاژ درب ها به مشکل برخورده و نتیجه کار مطلوبی به مشتری نمیدهد. مطمئن شوید قطعه به الگوی برش ام دی اف چسبیده است.

در هنگام شروع برش قطعات مراقب باشید که قطعه کار به الگوی دستگاه چسبیده باشد چون اگر از چسبیدن آن اطمینان نداشته باشید و برش کاری را انجام دهید قطعه برش کاری شده کج میشود.

بیشتر از دستگاه های برش دو تیغه هستند: یک تیغ بزرگ و یک تیغ کوچک، تیغ کوچک برای برش زدن روکش پایین و تیغ بزرگ برای برش هسته ام دی اف و روکش بالا است.

توجه داشته باشید که تیغ ها  حتما باید تیز باشند زیرا کند بودن آن موجب خطری شدن برش کاری و پریدگی سطح روکش ام دی اف و باعث بی مصرف شدن قطعه ای از ام دی اف می شود.

یادتان باشد حتما حداقل دو یا سه تیغ زاپاس در کارگاه  خود داشته باشید تا زمانی که تیغ را برای تیزکردن فرستادید زمان انجام کار سردرگم نشوید.

این نکات را برای همه نوع ام دی اف ملامینه، ام دی اف سفید و… به کار بگیرید.

روش های رایج برش زدن ام دی اف

سخن آخر

ما در این مقاله به بررسی و توصیه هایی برای برش ام دی اف پرداختیم امیدواریم این مطلب برای شما مفید و همچنین کاربردی بوده باشد و از اینکه این مقاله رو انتخاب کردید و همراهیتان با سایت حامی ساخت سپاسگزاریم .

دیدگاهی بنویسید

تصویر لوگو حامی ساخت

hamisakht@

جستجوی کابینت ساز

دریافت مشاوره تخصصی از حامی ساخت