کمد دیواری

کمد دیواری از جمله عناصری است که برای تغییر دکوراسیون داخلی فضای خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای مرتب و منظم نمودن اتاق امری ضروری است. بدون شک کسی نمی‌تواند منکر این شود که برای هر اتاق مرتبی یک کمد دیواری نیاز است. اگر شما هم قصد دارید که با نصب نمودن یک کمد دیواری مناسب برای اتاق خود به شلوغی‌ها پایان بدهید، باید خود را برای دیدن کمد دیواری‌هایی با طرح و نوع‌های متفاوت آماده کنید که هر کدام کاربرد متفاوت خود را دارند. کمد دیواری‌های اتاق با توجه به نوع آن‌ها به دو دسته کمد دیواری لولایی و کمد دیواری ریلی تقسیم می‌شوند و بر اساس جنس هم به کمد دیواری‌های های گلاس، ام دی اف و چوب طبیعی دسته بندی می‌شوند. در این مقاله در رابطه با انواع کمد دیواری صحبت خواهیم کرد. با حامی ساخت همراه باشید.

آشنایی با انواع کمد دیواری

اگر تصمیم دارید کمد دیواری‌های جدیدی به منزل اضافه کنید؛ اما با انواع کمد دیواری و ویژگی‌های هر کدام آشنایی ندارید در ادامه طیف متنوعی از کمد دیواری را بررسی کردیم تا بتوانید متناسب با بودجه و سلیقه خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.

در ادامه به توضیح مختصری درباره هر یک از این انواع کمد دیواری می‌پردازم:

1. کمد دیواری ثابت

این نوع کمد دیواری با استفاده از قاب‌های چوبی و درب‌های ثابت ساخته می‌شود و قابلیت تغییر شکل و جابجایی ندارد. این نوع کمد دیواری بیشتر مناسب برای استفاده در فضاهای بزرگ و با فضای محدود نیست.

2. کمد دیواری ریلی

در این نوع کمد دیواری، قاب‌های چوبی به ریل‌های فلزی متصل شده‌اند و دارای درب‌های قابل حرکت هستند. این کمد دیواری، قابلیت تغییر شکل و جابجایی را دارد و بیشتر مناسب برای استفاده در فضاهای کوچک و با فضای محدود است.

3. کمد دیواری لولایی

در این نوع کمد دیواری، قاب‌های چوبی به صورت لولا در هم رفته و بر روی ریل‌های فلزی نصب می‌شوند. این کمد دیواری قابلیت تغییر شکل و جابجایی را دارد و مناسب برای استفاده در فضاهای کوچک و با فضای محدود است.

4. کمد دیواری بدون درب

در این نوع کمد دیواری، بجای درب‌ها، قاب‌های چوبی و یا فلزی به صورت آزاد و بدون درب بر روی دیوار نصب می‌شوند. این نوع کمد دیواری به عنوان الگوی مدرن و جدید در دکوراسیون داخلی بسیار محبوب است و می‌تواند جلوه‌ای خاص و زیبا به دکوراسیون داخلی ببخشد.

انواع کمد دیواری بر اساس متریال (ویژگی‌ها و مزایا)

 در ادامه چندی از جذاب ترین و پرطرفدارترین کمدهای دیواری را معرفی می‌کنیم.

1. کمد دیواری از MDF

این نوع کمد دیواری از ماده MDF (Middle Density Fiberboard) ساخته شده است. MDF یک نوع چوب مصنوعی است که با استفاده از فشار و حرارت تولید می‌شود. این نوع کمد دیواری دارای قابلیت مقاومت بالا در برابر رطوبت، حرارت و تغییرات دمایی است و بسیار مناسب برای استفاده در مناطق با شرایط آب و هوایی نامناسب است.

تصویر کمد دیواری ام دی اف

2. کمد دیواری از ممبران

این نوع کمد دیواری از چوب MDF ساخته شده و با استفاده از ممبران پوشش داده می‌شود. ممبران از پلاستیکی با کیفیت بالا تولید می‌شود و بسیار مقاوم در برابر رطوبت، خط و خش، گرد و غبار و نور است.

تصویر کمد دیواری انزوا

3. کمد دیواری از انزو

این نوع کمد دیواری با استفاده از چوب MDF و پوشش انزو تولید می‌شود. انزو یک نوع رزین بی رنگ است که به صورت رقیق شده روی سطح چوب پاشیده می‌شود و باعث افزایش مقاومت چوب در برابر رطوبت و حشرات می‌شود.

4. کمد دیواری از پلی اورتان

این نوع کمد دیواری با استفاده از چوب MDF و پوشش پلی اورتان تولید می‌شود. پلی اورتان یک نوع پوشش بسیار مقاوم و نرم است که به سطوح چوبی پوشیده می‌شود و باعث افزایش مقاومت آن در برابر خط و خش، رطوبت و حرارت می‌شود.

5. کمد دیواری چوبی

این نوع کمد دیواری از چوب صاف و خام ساخته می‌شود و معمولاً به دلیل طبیعی بودن مواد استفاده شده در ساخت آن، مورد توجه قرار می‌گیرد.

6. کمد دیواری ملامینه

این نوع کمد دیواری با استفاده از تکنولوژی ملامینه ساخته می‌شود و دارای پوششی مقاوم و محکمی است که در برابر ضربه، خط و خش، رطوبت و حرارت مقاوم است. همچنین این نوع کمد دیواری با طرح‌های جذاب و متنوعی در بازار قرار دارد.

7. کمد دیواری هایگلاس

این نوع کمد دیواری دارای سطحی براق و درخشان است که با پوششی از شیشه و چوب تولید می‌شود. محصولات هایگلاس بسیار زیبا و جذاب هستند و به دلیل ویژگی‌های خاص خود، مورد توجه قرار گرفته‌اند.

با معرفی این انواع کمد دیواری بر اساس متریال، باید به این نکته اشاره کنم که هر نوع متریال، ویژگی‌های خاص خود را دارد و ممکن است مناسب نباشد برای محیط خاصی. بنابراین در انتخاب نوع متریال کمد دیواری، باید به نیازهای خود و شرایط محیط توجه کنید.

تصویر کمد دیواری

دنبال یک مجری منصف برای طراحی دکوراسیون منزل یا محل کارت می‌گردی؟

طرح‌های کمد دیواری

درب‌های ریلی یا کشویی در سال‌های اخیر برای ساخت انواع مدل کمد دیواری جدید به صورت خیلی زیاد مورد استفاده قرار می‌گرفتند. استفاده از ریل‌های فلزی برای باز و بسته کردن درهای کمد دیواری هزینه آن‌ها را بالا می‌برد. البته نکته مثبتی که دارد این است که فضای جلوی کمد دیواری پذیرایی را هنگام باز نمودن اشغال نمی‌کند. طرح کمد دیواری با درب‌های لولایی از گذشته تا کنون مورد استفاده مردم بوده است که شامل چهار چوب و یا تمام چوب راش و روکشی از جنس فیبر هستند. باز و بسته نمودن این درها به وسیله لولا‌ها و اشغال نمودن محیط اتاق استفاده از این نوع را رو به کاهش می‌برد. اگر برای خود به دنبال کمد دیواری اتاق کوچک هستید که در عین شیک بودن و طراحی ساده امروزی  جمع و جور باشند و جای کمی را بگیرند و طراحی داخل طرح کمد دیواری برای لباس‌ها و وسایل مورد نیاز شما کافی باشد، باید به سراغ کمد دیواری ریلی بروید این کمد دیواری‌ها فضای کمی را اشغال می‌کنند ولی در مقابل، از جای زیادی برای لباس و وسایل برخوردارند. همچنین باید گفت که درهای کمدهای ریلی به جای لولا توسط ریل باز و بسته می‌شوند؛ به همین دلیل زمان باز و بسته نمودن آن‌ها فضایی اشغال نمی‌شود.

در طرح کمد دیواری از انواع و اقسام رنگ‌های متنوعی استفاده شده است. کمد دیواری سفید از پرطرفدارترین رنگ‌های کمد دیواری و پرفروش ترین رنگ کمد دیواری است. انواع مدل کمد دیواری ریلی های گلاس که با ظاهر براقی که دارند علاوه بر اینکه مانند کابینت های گلاس حال و هوایی مدرن و شیک به اتاق می‌دهند باعث تمیز و مرتب نشان دادن اتاق می‌شوند؛ بنابراین نوع های گلس از انواع کمد دیواری مدرن است. اگر اتاق کوچکی دارید یا می‌خواهید محیط اتاق پر نور باشد می‌توانید از کمدهای ریلی آینه دار استفاده کنید که هم نور را منعکس می‌کنند و هم متراژ اتاق را بزرگ‌تر نشان می‌دهند. در صورتی که به طرح کمد دیواری کلاسیک علاقه دارید می‌توانید از کمد دیواری ریلی چوبی استفاده کنید. مدل کمد دیواری چوبی فضایی دلگرم و دلنشین را به اتاق می‌بخشند مخصوصاً اگر سرویس اتاق خواب شما چوبی باشد محیطی کلاسیک را می‌سازند.

اگر به طرح‌های چوبی علاقه دارید اما توان خرید کمد لباس چوبی را ندارید، می‌توانید از کمد‌های ام دی اف استفاده کنید. از جمله مزایای این مدل کمد دیواری‌ها داشتن سطحی صاف و یکنواخت، مقاومت در برابر رطوبت، فشردگی بالا، مقاوم در برابر کپک زدگی و قارچ، رنگ بندی متنوع و قیمت مناسب است. طراحی داخل کمد دیواری مدرن ام دی اف به نحوی است که به راحتی می‌توانید وسایل مورد نیاز خود را در آن جای دهید البته می‌توانید هنگام ساخت این کمد دیواری به متخصصان حرفه‌ای اندازه و ابعادهای مورد نیاز خود را برای طراحی داخلی بدهید. این نوع از کمدها به دو صورت لولایی و ریلی موجود است.

تصویر کمد دیواری سفید

طرح کمد دیواری برای خانه‌های کوچک

بعضی اوقات فضای خانه به قدری کوچک است که نمی‌توان جایی را برای کمد دیواری به آن اختصاص داد؛ اما امروزه انواع مدل کمد دیواری اتاق خواب کوچک وجود دارد که برای هر مکانی قابل استفاده است. شما بعد از اینکه طرح کمد دیواری دلخواه خود را انتخاب کردید می‌توانید آن را یا از بازار تهیه نمایید یا از یک نجار حرفه‌ای کمک بگیرید. اگر قصد دارید کمد دیواری را توسط یک استاد کار نجاری تهیه کنید، می‌توانید طراحی داخل کمد دیواری اتاق خواب را هم به سلیقه خود انتخاب کنید.

تصویر کمد دیواری برای خانه‌های کوچک

یکی از راه‌های مناسب برای طراحی داخلی کمد دیواری مدرن، نوع مرتب نمودن لباس‌ها در داخل کمد دیواری است. قصد دارید آن‌ها را آویزان کنید و یا اینکه به صورت تا شده روی قفسه‌ها قرار دهید. تصمیم گیری برای این کار معمولا از روی بزرگی و کوچکی لباس است و یا ارتفاع لباس‌ها زمانی که آن‌ها را روی هم قرار می‌دهید. پس می‌توان برای طراحی داخل کمد لباس، این گزینه‌ها را در نظر داشت و با توجه به موارد گفته شده، قفسه‌های کمد دیواری اتاق خواب را طراحی نمایید. در طراحی داخلی کمد دیواری مدرن برای خانه کوچک، باید به محل قرار گرفتن آویزها و قفسه‌ها دقت نمود. خیلی بالا قرار گرفتن آویزها باعث می‌شود که به راحتی نتوانید لباس‌های خود را داخل کمد دیواری بگذارید و برای این کار نیاز به چهار پایه دارید و یا اینکه اگر خیلی پایین قرار بگیرد موقع آویزان نمودن لباس‌ها باعث چروک شدن لباس می‌گردد. طراحی داخل کمد دیواری عمیق معمولا برای جای دادن رختخواب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. طراحی قفسه‌های این کمدها مانند کمدهای لباس با توجه به اندازه رخت خواب‌ها و تا نمودن آن‌ها صورت می‌گیرد.

دیدگاهی بنویسید

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

پربازدیدترین مطالب کابینت

پربازدیدترین مطالب دکوراسیون داخلی

با ما در ارتباط باشید

تصویر لوگو حامی ساخت

hamisakht@

جستجوی کابینت ساز

دریافت مشاوره تخصصی از حامی ساخت