طراحی نمای ساختمان

حامی ساخت > بلاگ > دکوراسیون داخلی > طراحی نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان امروزه به یکی از اولویت های کارفرمایان تبدیل شده است.

لیست مطالب این صفحه :

  • استفاده از متریال ایده آل
  • توجه به کاربری ساختمان
  • طراحی منحصربفرد برای ورودی
  • نورپردازی مناسب برای جلوه بی نظیر ساختمان
  • اجرای ریتم در نمای ساختمان
  • یک پارچه بودن نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان بدلیل اینکه معرف و به نوعی شناسننده ساختمان است از اهمیت بالایی برخوردار است . توجه نکردن به نمای ساختمان منجر به زشتی شهر می شود.ما قصد داریم در این مقاله به نکات در مورد طراحی نمای ساختمان اشاره کنیم.

استفاده از متریال ایده آل

از مهمترین نکات در مورد طراحی نمای ساختمان  انتخاب متریال مناسب و با کیفیت می باشد زیرا این امر تا حد زیادی به زیبایی نما کمک کند. نمونه ترین طرح ها نیز اگر توسط با تجربه ترین معماران طراحی شده باشند، در صورتی که از متریال مناسبی استفاده نشود، در نهایت منجر به نمای زشت و نامطلوب می شود. قطعا کیفیت و کانسپت نمای ساختمان در اولیت بالاتری نسبت به جنس مصالح انتخابی قرار می گیرد، اما در هنگام اجرا این  تنها جنس و متریال می باشدکه نشان میدهد نمای ساختمان در چه وضعیتی قرار دارد.

توجه به کاربری ساختمان

دومین مورد از نکات در مورد طراحی نمای ساختمان اطلاع از کاربری ساختمان می باشد. اینکه ساختمان تجاری است یا اداری و یا مسکونی از مهم ترین نکات در مورد طراحی نمای ساختمان می باشد. با توجه کاربری ساختمان قطعا متریال بکار رفته در ساختمان نیز دست خوش تغییراتی می شود.

طراحی منحصربفرد برای ورودی

یکی از ویژگی هایی که باید نمای ساختمان داشته باشد طراحی زیبا و منحصربفرد برای ورودی ساختمان می باشد. برای جلوه هر چه بیشتر درب ورودی می توان ویژگی تضاد استفاده کرد. ویژگی تضاد را می توان با تفاوت رنگ درب ورودی و جداره ها بوجود آورد که به زیبایی هرچه بیشتر نمای ساختمان می افزاید. یکی دیگر از مواردی که برای دستیابی به یک طراحی ورودی بکار می رود ایجاد اخلاف سطح می باشد. ایجاد اختلاف سطح باعث مشخص شدن و متمایز کردن ورودی می باشد برای زیبایی و جلوه بیشتر درب ورودی را مقداری تو رفته طراحی کنید.

نورپردازی مناسب برای جلوه بی نظیر ساختمان

یکی از نکاتی که نما را تحت تاثیر قرار میدهد و جذابیت ان را از لحاظ بصری دوچندان میکند، نور پردازی می باشد. یک نما، هرچند در طول روز زیبا باشد، در هنگام شب نمیتواند از لحاظ فرم و رنگ چیزی را نشان دهد. نورپردازی و طراحی باید هارمونی داشته باشد. همه عناصری شاخص باید در تاریکی فضا توسط نورپردازی روشن شوند .نورپردازی نمای ساختمان قسمتی از طراحی نما می باشد و نباید انها را جدا از هم در نظر گرفت.

اجرای ریتم در نمای ساختمان

یکی دیگر از نکات مهم طراحی نمای ساختمان ایجاد ریتم می باشد. ریتم کلمه ایست که اغلب در زمینه موسیقی به کار می رود اما در نمای ساختمان نیز به ریتم احتیاج داریم. اما مهمترین نکته در این مورد این است که ریتم در معماری را چگونه به وجود آوریم؟ این مورد با ایجاد الگوها در ارتباط است و در واقع با طراحی یک الگوی مناسب و تکرار شونده می‌توانید به ریتم مناسبی در نمای ساختمان  دست یابید.

یک پارچه بودن نمای ساختمان

هماهنگی و یک پارچگی در نمای ساختمان یکی از موارد است که می تواند جلوه نمای ساختما را دو چندان کند. هماهنگی و یکپارچگی در نمای ساختمان بدان معنا نمی باشد که باید از عناصر مشابه و یکنواخت در زمینه طراحی نمای استفاده شود بلکه بدان معنا است که باید به گونه‌ای عمل کنید که اجزا مختلف نما به صورت یک کل یکپارچه و در ارتباط با هم دیده شوند.

برای رسیدن به یک پارچگی و همانگی می توانید از تکرار یک عنصر بهره بگیرید که از تکرار آن به یک الگو خاص و مناسب برسید. روش دیگری نیز برای اجرای یک پارچگی در نمای ساختمان وجود دارد. برای یک پارچه کردن نمای ساختمان می توانید از هماهنگی خطوط در نما ها بهره ببرید. بهره گیری از این امتداد ها می تواند باعث جلب توجه افراد زیادی از جمله عابران پیاده شود.

سخن آخر

طراحی نمای ساختمان از مهمترین عواملی است که باید در رتبه بندی اولوبت ها به آن ارجعیت داد. به همین منظور باید نمای ساختمان اولویت اصلی برای طراحی ساختمان قرار دهیم. ما سعی کردیم در این مقاله به نکات مهم در مورد طراحی نمای ساختمان بپردازیم. اما یکی از مهمترین نکات در مورد طراحی نمای ساختمان اقلیم آب و هوایی ایران است. با توحه به این که کشورمان ایران دارای تنوع اقلیمی بسیاری است باید قبل از طراحی نمای ساختمان به اقلیم منطقه توجه کنیم. به عنوان مثال نمای ساختمانی که در سهرهای گرم خشک کشور ساخته می شود با نماهایی که در منطقه شمالی کشور ساخته می شود می بایست متفاوت باشد. امیدواریم این نکات در مورد طراحی نمای ساختمان برای شما مفید و کاربردی باشد.

دیدگاهی بنویسید

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

پربازدیدترین مطالب کابینت

با ما در ارتباط باشید

تصویر لوگو حامی ساخت

hamisakht@

جستجوی کابینت ساز

دریافت مشاوره تخصصی از حامی ساخت