همه چیز درمورد برش cnc چوب

حامی ساخت > بلاگ > دکوراسیون داخلی > همه چیز درمورد برش cnc چوب

برش cnc چوب یکی از راهکار های نویس در امر برش چوب می باشد. سی ان سی یا همان دستگاه برش cnc چوب دستگاهی است که از یک کنترل گر عددی برای برش چوب و انواع فلزات استفاده می کند.

از موارد استفاده دستگاه برش cnc چوب عملیات برش روی فلزات برای اموری نظیر حکاکی، تراش، جوش و … روی فلزات مختلف استفاده می شود.

این مقاله در یک نگاه!!

  1. صفر تا صد نکات کاربردی درباره سی ان سی چوب ومنبت
  2. نکات پنهانی در مورد طراحی چوب سی ان سی
  3. قیمت دستگاه سی ان سی کوچک و خانگی

برش cnc چوب از مزایای فوق العاده برخورد دار است، از مزایای برش با دستگاه cnc می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سرعت
  • دقت عمل
  • ظرافت دربرش

دستگاه های سی ان سی برش چوب قابلیت انجام عملیات های منبت کاری ، معرق کاری و برش بر روی قطعات نرم و نیمه سخت را دارند.

همچون:

  • چوب
  • ام دی اف
  • انواع پلاستیک
  •  آلومینیوم

سی ان سی ها در صنایع چوب و مبلمان صفحه ای در هر شاخه ای از این صنعت آنچنان اختصاصی شده است که لازم دیدیم به صورت خلاصه و مفید نقش این ماشین آلات و کاربرد آنها را در صنایع چوب و مبلمان صفحه ای MDF و منبت کاری بیان کنیم. در این دسته بندی قصد داریم به معرفی انواع سی ان سی چوب بپردازیم؛ با ما همراه باشید تا اطلاعات بی نظیری در این زمینه را در اختیارتان قرار دهیم.

دستگاه برش cnc

صفر تا صد نکات کاربردی درباره سی ان سی چوب و منبت

حرکت ابزار دستگاه سی ان‌ سی چوب عموماً در راستای محورهای x، y و z کنترل می شود.

این دسته از سی ان سی ها بیشتر برای برش کاری  و حکاکی روی صفحات چوب و ام دی اف کاربرد دارد. حسب نیاز کارگاهی در طیف گسترده‌‌ای از لحاظ قیمت و امکانات انواع سی ان سی چوب طراحی و ساخته می‌شوند ولی بطور کلی از یک ساختار و تکنیک تبعیت می‌کنند.

این تفاوت ها را می‌توان وابسته به ابعاد میز کارگیر و امکانات فنی دانست. در اینجا سعی شده تعدادی از امکاناتی که هر یک از آپشن‌ها در اختیار کاربر قرار می‌دهد را بطور مختصر توضیح دهیم.

 یکی از اصلی ترین این موارد ابعاد میز کارگیر است که دقیقاً برحسب نیاز کارگاه طراحی و ساخته می‌شود.

مورد بعد که برای انتخاب یک دستگاه در اولویت است دقت دستگاه است که چندین مولفه با ضریب تأثیر متفاوت دارد.

 یکی از این مولفه ها دقت در مکانیک دستگاه است که متاثر است از میز کارگیر و ریلها و واگنهای جابجا کننده و همچنین سیستم انتقال قدرت ( دنده شانه ای، چرخ دنده، گیربکس،تسمه فولی و یا بال اسکرو و متعلقات دانست)  و عملکرد آن یکی از مهمترین قسمتها است.

 دقت در قطعات به تنهایی تکمیل کننده کار نیست بلکه دقت در اجرا و ساختار نصب و موازی سازی ریل ها نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است. اگر اسمبل مکانیک دستگاه با دقت بالایی انجام نشود در حین کار در سیستم تنش ایجاد شده و علاوه بر این که دقت کار مطلوب نخواهد بود عمر قطعات را نیز کاهش خواهد داد.

قسمت بعدی که در دقت دستگاه نقش اساسی دارد از مولفه های الکترونیکی دستگاه منشعب می‌شود. مواردی همچون موتور های سروو و یا استپ موتور (پله ای) و کنترلر و … که قسمت های موثر در این بخش هستند و باید هنگام خرید و یا ساخت دستگاه به آن توجه داشت.

تصویر برش بر روی ام دی اف

 سرعت دستگاه نیز یکی از نکات خیلی مهم در انتخاب یک CNC نقش اساسی دارد. که سرعت دستگاه وابسته به توان موتورهای استپر و سروو دارد و عموماً سرعت در سیستم هایی که از سروو موتور ها بهره می‌برند قابل مقایسه با استپر نیست.

به طور کلی این نوع استفاده از دستگاه است که میزان دقت و سرعت را در آن مشخص میکند. وزن میز را نیز نباید فراموش کرد که سنگین بودن آن می‌تواند دامنه لرزش دستگاه را کاهش دهد. یک دستگاه سی ان سی تخت می‌تواند از یک اسپیندل آب خنک که عمر خیلی بیشتری نسبت به نمونه هوا خنک دارند بهره ببرد و یا میتواند از سیستم تعویض خودکار ابزار بهره ببرد که سرعت عملکرد دستگاه را چندین برابر می‌کند.

 همچنین یک سی ان سی تخت میتواند از یک میز با امکان وکیوم بهره ببرد که این خاصیت باعث میشود قطعه هنگام کار ازجای خود نلغزد.

نکات پنهانی در مورد طراحی چوب سی ان سی

نکاتی که درباره سی ان سی بسیار مهم است.کنترلر:مهمترین موضوع د انتخاب دستگاه برش سی ان سی و هر دستگاه سی ان سی دیگری داشتن کنترلر استاندارد است که در ذیل به مزایای کنترلر استاندارد میپردازیم

مهمترین مزیت کنترلر استاندارد فراوانی در بازار خدمات پس از فروش است.

پشتیبانی از دی جی کد های استاندارد که از نرم افزار های مختلف گرفته میشود

اکثر دستگاهای موجود در ایران دارای کنترلر هایی هستند که دارای پورت یو اس بی برای کنترلر استفاده میکنند.

مشکلی که در این دستگاها مشاهده میشود قطع ارتباط بین کنترلر و کامپیوتر در حین استفاده از پلاسما است. که در حین ورود نویز پلاسما و افزایش ولتاژ کامپیتور بلافاصله پورت های یو اس بی را مسدود میکند و موجب قطع ارتباط بین کنترلر و کامپوتر میشود. برای این منظور استفاده از کنترلر هایی که از پورت لن برای ارتباط با کامپیوتر استفاده میکند بهترین راه حل است.

کاربری اسان:مهمترین موضوع در این رابطه استفاده از نرم افزار های تخصصی و به روز است که کمک بزرگی برای راحتی کاربر و سرعت در انجام کار است.مکانیک ساده در استفاده از دستگاه و استفاده از کلید ها برای تمام فرمان های ضروری از روی پنل ضروری به نظر می رسد.البته از ریموت کنترل بی سیم نیز میتواند بهترین کمک کاربر کند. تخلیه و بارگیری راحت میز کار بدون اسیب به دستگاه نیز باید مد نظر گرفت.

برش چوب

قیمت دستگاه سی ان سی کوچک و خانگی

دستگاه سی ان سی خانگی بیشتر برای مصارف سرگرمی، آموزشی و ساخت ماکت استفاده می شود. اندازه میز کار سی ان سی خانگی حدود 15 تا 30 سانتی متر مربع متفاوت است. سی ان سی کوچک و خانگی نمی تواند نیازهای صنعتی و کارگاهی شما را برآورده کند. با این وجود اگر می خواهید با نحوه کار دستگاه آشنا شده یا برای امور آموزشی از آن استفاده کنید، می تواند این محصول را تهیه کرده و جیبتان هم خالی نشود. از آنجایی دستگاه قیمت سی ان سی به شدت به دلار وابسته است و قیمت دلار نیز هر روز در حال تغییر است، قیمت ها به دلار عنوان می شوند.

سخن پایانی:

در نهایت باید توجه داشته باشید که دستگاه سی ان سی همان قدر که برای یک حرفه و صنعت مفید است، می تواند به همان اندازه نیز مضر باشد. در صورتی که بدون توجه به نیازهای خود و بررسی دقیق خصوصیات دستگاه سی ان سی اقدام به خرید آن کنید، ممکن است نه تنها سودی عاید شما نشود، بلکه سرمایه خود را از دست دهید. با تحقیق و اطلاعات کامل نسبت به خرید این دستگاه اقدام کنید. امیدواریم نکات ذکر شده در مورد برش cnc چوب برای شما مفید و همچنین کاربردی بوده باشد.

دیدگاهی بنویسید

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

پربازدیدترین مطالب کابینت

پربازدیدترین مطالب دکوراسیون داخلی

با ما در ارتباط باشید

تصویر لوگو حامی ساخت

hamisakht@

جستجوی کابینت ساز

دریافت مشاوره تخصصی از حامی ساخت