دیوارکوب چیست؟

حامی ساخت > بلاگ > دکوراسیون داخلی > دیوارکوب چیست؟

در دکوراسیون داخلی منزل، استفاده از دیوارکوب‌ها بسیار مهم و حساس است؛ زیرا که انتخاب یک دیوارکوب تزیینی زیبا با هزینه مناسب و کار سختی است. دیوارکوب‌های فانتزی و تزیینی‌ انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها جنس خاصی دارند؛ به همین دلیل جنس در قیمت آن‌ها تاثیر زیادی دارد. معمولا انواع دیوارکوب از جنس گچ، چوب، PVC، آجر، فوم و… است. ما در این مطلب می‌خواهیم شما را با انتخاب دیوارکوب دکوراسیون منزل آشنا کنیم. با ما در حامی ساخت همراه باشید.

دیوارکوب چیست؟

در دکوراسیون‌های داخلی، دیوار جزء مهمی از نما است و پس از ورود سریعا به چشم افراد می‌آید. طراحان دکوراسیون‌ داخلی معمولا برای زیبایی بیشتر و سرعت بخشیدن به کار از دیوارکوب استفاده می‌کنند. دیوارکوب‌ها همان دیوار‌های پیش ساخته و آماده‌ای هستند که نصب بسیار آسانی دارند. از دیوارکوب با طرح‌های مختلف برای پوشش دیوار‌هایی که هموار نیستند استفاده می‌شود.

ویژگی‌های دیوارکوب

  • نصب سریع و آسان

  • فرم دهی ساده و راحت

  • ضدآب و قابل شستشو

  • دارای وزنی سبک و مقاومتی بالا

  • قابلیت نصب بر سطوح مختلف

  • هزینه مناسب نسبت به دوام زیاد

 

انواع دیوارکوب

دیوارکوب‌ها با توجه به جنس، ویژگی‌های ظاهری و قابلیت‌هایی که دارند در دسته بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند. در ادامه 4 تا از انواع دیوارکوب را با هم بررسی می‌کنیم.

اطلاع از به روزترین قیمت‌های بازار

تصویر دیوارکوب طوسی

دیوارکوب ام دی اف (MDF)

یکی از معروف‌ترین انواع دیوارکوب دکوراسیون منزل، ام دی اف است که از چوب‌های فشرده‌ای ایجاد می‌شود و در برابر ضربه مقاومت بالایی دارد. دیوارکوب ام دی اف به دلیل ضربه گیر بودن در بیشتر نقاط منزل حتی در راه پله‌ها از آن استفاده می‌کنند. با وجود این که این نوع دیوارکوب تزیینی در برابر ضربه مقاومت بالایی دارد اما در برابر رطوبت و آب مقاوم نیست و به سرعت در برابر رطوبت و آب تغییر شکل می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود از این نوع دیوارکوب‌ها در محیط‌های خشک استفاده نمایید.

تصویر دیوارکوب پذیرایی

دیوارکوب پی وی سی (PVC)

یکی از پرطرفدارترین انواع دیوارکوب فانتزی، دیوارکوب پی وی سی است؛ زیرا در برابر آب و حرارت مقاومت بالایی دارد. همچنین عایق صدا است و در برابر آتش قابل اشتعال نیست. از مزیت‌های دیگر این دیوارکوب‌ها این است که قابل شست و شو هستند؛ به همین دلیل استفاده از آن‌ها برای مکان‌های بهداشتی مناسب است. این دیوارکوب‌ها علاوه بر پوشش دیوار به عنوان سقف کاذب نیز استفاده می‌شوند.

دیوارکوب پلی استایرن

این نوع دیوار کوب‌ها از نظر شکل و ظاهر شبیه به دیوارکوب‌های ام دی اف هستند و بر پایه PVC است. اما برخلاف ام دی اف این نوع دیوار کوب‌ها در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارند؛ به همین دلیل جایگزین خوبی برای دیوارکوب‌های ام دی اف هستند. از مزیت‌های دیگر دیوارکوب پلی استایرن منزل می‌توان به عایق صدا بودن، سبک بودن، تنوع رنگ و طرح زیاد، مقاومت در برابر نور خورشید و عمر بالا اشاره کرد. این دیوارکوب‌ها جایگزین خوبی برای چوب طبیعی هستند و در جنس‌های مختلفی تولید می‌شود که بیشتر برای مکان‌های عمومی و پر رفت و آمد مانند رستوران‌ها، ادارات، بیمارستان‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تصویر دیوارکوب آجری رنگی

دیوارکوب طرح آجر

این دیوارکوب‌ها امروزه بیشتر برای دکوراسیون خانه‌های نقلی استفاده می‌شوند. طرح آن‌ها همان طور که از اسمشان پیداست شبیه به آجر است و نصب آن‌ها با استفاده از چسب صورت می‌گیرد. بعد از پایان کار پودر بند کشی ظاهر این دیوار کوب‌ها را مانند آجر واقعی می‌کند. از این نوع دیوارکوب منزل بیشتر در بین کابینت‌ها، آشپزخانه‌ها، رستوران‌ها و… استفاده می‌کنند. این نوع از دیوارکوب به دلیل تنوع بالایی که دارد به افراد کمک می‌کند با توجه به سلیقه‌ای که دارند مدل مورد نظرشان را انتخاب کنند. دیوارکوب طرح آجر سفید و آجر سنتی از مرسوم‌ترین دیوارکوب طرح آجر می‌باشد.

دیوارکوب منزل

دیوارکوب‌ها، دیوار‌های آماده‌ای هستند که امروزه در بین مردم از محبوبیت بالایی برخوردارند. دیوارکوب‌ها را می‌توان در منازل، شرکت‌ها، آموزشگاه‌ها و… استفاده کرد. برای استفاده در منزل با توجه به دکوراسیون و طرح‌های مختلفی که دارند هر کدام برای بخشی مناسب‌اند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

دیوارکوب پذیرایی

دیوارکوب یک جایگزین عالی به جای رنگ و کاغذ دیواری برای زیبایی دیوار پذیرایی است. استفاده از دیوارکوب تزیینی منزل برای بخش‌هایی از پذیرایی که شامل دکوراسیون خلوت‌تری می‌باشد بسیار جذاب است. یکی از دلایل محبوبیت این دیوار‌ها پیش ساخته بودن آن‌ها است که دردسر استفاده از رنگ را ندارد و کم‌ترین به هم ریختگی را برای منزل به همراه دارد.

دیوارکوب راهرو

راهرو‌ها در واقع تونل‌های ورودی خانه هستند که یا در ورودی منزل و یا در ورودی اتاق خواب‌ها و دیگر بخش‌های خانه  قرار دارند. در هرصورت نمی‌توان طراحی دیوار راهرو‌های منزل را نادیده گرفت. دیوارکوب می‌تواند انتخاب بسیار زیبایی برای دیوار راهرو‌ها باشد. معمولا برای این بخش از خانه به دلیل بیش از حد شلوغ نشدن از دیوارکوب‌های بسیار ساده استفاده می‌شود.

نصب دیوار کوب

اولین مرحله نصب هر نوع دیوارکوب زیرسازی است، برخی از دیوارکوب‌ها به گونه‌ای هستند که لازم است قبل از نصب بر روی آن‌ها زیر سازی صورت گیرد. با این حال برخی دیگر از دیوار‌ها نیاز به چنین کاری ندارند، به عنوان مثال، دیوارهایی که به صورت سیمان کاری هستند نیاز به زیر سازی دارند. دیوارکوب‌ها توانایی نصب با میخ و چسب را دارند.

برای نصب دیوارکوب‌ها از دو روش استفاده می‌شود:

1- نصب مستقیم بر روی دیوار

در این روش پانل‌های دیوارکوب با منگنه کوب به دیوار نصب می‌شود.

2- نصب دیوارکوب با زیرسازی فلزی

در این روش سازه فلزی به دیوار نصب می‌شود و تراز می‌گردد.

استفاده از فضای خالی پشت پانل تا دیوار، نصب عایق صوتی، عایق حرارتی و… را بدون تخریب دیوار اصلی امکان پذیر می‌کند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به آموزش نصب و اجرا دیوارپوش مراجعه فرمایید.

ما کمکت می‌کنیم مدل دکوراسیون برازنده خونت رو پیدا کنی

قیمت دیوارکوب

دیوارکوب با توجه به جنسی که در زمان تولید برای آن استفاده می‌شود، ویژگی‌های ظاهری و اندازه و سبک متفاوتی دارد. به طور کلی انواع جنس دیوارکوب عبارتند از: پی وی سی، چوب، گچ، فوم و چرم، بتن و آجر که این تفاوت جنس‌ها باعث تغییر در قالب و سبک آن می‌شود؛ در نتیجه دیوارکوب‌ها در بازه قیمت‌های متفاوتی قرار می‌گیرند.

سخن پایانی

در بالا همه ویژگی‌های دیوارکوب منزل را برای شما بیان کردیم اما در مرحله آخر این شما هستید که با توجه به سلیقه و خواسته خود می‌توانید یکی از این مدل‌ها را انتخاب نمایید.

دیدگاهی بنویسید

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

پربازدیدترین مطالب کابینت

با ما در ارتباط باشید

تصویر لوگو حامی ساخت

hamisakht@

جستجوی کابینت ساز

دریافت مشاوره تخصصی از حامی ساخت