کناف چیست؟

امروزه، مصالح ساختمانی قدیمی که در ساختمان سازی استفاده می‌شد جای خود را به مصالح ساختمانی مدرن‌تر مانند کناف‌ها داده‌ است. کناف‌ها در طراحی‌ دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بخش بزرگی از ساختار ساختمان را تشکیل می‌دهند. در این مقاله هر آن چه لازم است در مورد کناف بدانید را ارائه دادیم.

تا چند سال پیش کناف فقط در کشورهای اروپایی و آمریکایی استفاده می‌شد؛ اما در سال‌های اخیر در ایران نیز مورد استفاده قرار گرفت و روز به روز در حال گسترش است. از صفحه‌های کناف سقف گچی در ساختمان سازی به عنوان مصالح واجب یاد می‌شود.

چنانچه قصد دارید این محصول را خریداری یا نصب کنید، می‌توانید از مجموعه حامی ساخت در جهت معرفی بهترین کناف کار در شهرهای مختلف کمک بگیرید.

اگه بخوام دیوار کناف بسازم، چقدر درمیاد؟

صفر تا صد آنچه باید در مورد کناف بدانید!

کناف‌ها صفحاتی هستند از جنس گچ که توسط شرکت‌های تولید کننده‌ مصالح ساختمانی تولید و در بازار پخش می‌شود. کناف‌ها حدود 82 سال است که به عنوان یک مصالح ساختمانی شناخته و مورد استفاده قرار گرفته‌اند. شرکت‌های تولید کننده کناف توسط دو برادر در دهه 90 میلادی تاسیس شد و چون نام خانوادگی آن‌ها کناف بود این مصالح نیز کناف نام گذاری شد. انواع سقف‌ها و دیوارهای جدا کننده به نوعی جز مصالح گالوانیزه فلزی به حساب می‌آیند که صفحه‌هایی از جنس گچ یا سیمان به وسیله پیچ و مهره روی آن‌ها سوار می‌شوند. در مواردی که درز وجود دارد می‌توان توسط بتونه آن را پر کرد و سطحی بدون عیب را به وجود آورد و سپس کار رنگ و نقاشی دیوارها را انجام داد. حامی ساخت همواره در طراحی سقف، دیوار و… از بهترین نوع کناف استفاده می‌کند.

تصویر سقف کناف

بررسی مزایا و معایب کناف

حال که متوجه شدید کناف چیست وقت آن رسیده با مزایا و معایب سقف کناف نیز آشنا شوید تا بتوانید با در نظر گرفتن کلیه فاکتورهای موجود انتخابی بهینه داشته باشید.

از مهم ترین مزایای کناف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وزن سبک: سازه هایی که با استفاده از کناف ساخته شده اند وزن کمتری نسبت به سازههای گچی دارند و همین امر موجب می شود تا در برابر زلزله ایمن باشد.
  • اجرای آسان: نصب سازه های کناف در مقایسه با گچ بسیار سریع تر و آسان تر است.
  • منعطف بودن: کناف از انعطاف بالایی برخوردار است.
  • مقاومت: در برابر رطوبت، حرارت و آتش مقاوم و عایق است.
  • تنوع: تنوع کناف به شما اجازه می دهد متناسب با سلیقه و بودجه خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.
  • کاربرد: استفاده از کناف ضمن اینکه نوعی پوشش محسوب می شود برای زیباسازی و امور دکوراتیو نیز کاربرد دارد.
  • علاوه بر موارد فوق خوب است بدانید که ضخامت کناف نسبت به مصالح سنتی بیشتر است و این گزینه بر استحکام سازه تاثیر می گذارد.
  • تاسیسات ساختمانی را به آسانی می توان از پشت این سازه عبور داد و به آنها دسترسی داشت.

پس از بررسی مزایای کناف نوبت به بررسی معایب کناف است.

 

معایب کناف عبارتند از:

  • گاهی اوقات نصاب کناف اصول و استانداردهای اولیه را رعایت نمی کند و این امر موجب می شود مقاومت و پایداری خود را از دست بدهد و در مدت زمان کوتاهی خراب شود.
  • در حالت معمولی سقف کناف در برابر ضربه آسیب پذیر است مگر اینکه با لایه ای از گچ پوشانده شود.
  • هنگام نصب گرد و خاک زیادی در محیط تولید می شود که شاید نصاب را کلافه و محیط را کثیف کند.
  • اگر محصول از کیفیت کافی برخوردار نباشد این امکان وجود دارد که سقف دچار ترک خوردگی شود یا باد کند.

تصویر اجرای سقف کناف

آشنایی با ویژگی‌های کناف

کناف نسبت به دیوارهای گچی و آجری وزن بسیار کمتری دارند و از لحاظ قیمت مقرون به صرفه‌تر است. در مواردی مانند زلزله، اگر تخریبی صورت بگیرد یا ساختمان ریزش پیدا کند، چون وزن دیوارها کم است تلفات جانی و خسارات مالی به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. مصالح کنافی مانند دیوار و سقف کناف، در کنار مزایا، معایبی نیز دارند؛ به این ترتیب شما باید با آگاهی از مزایا و معایب کناف اقدام به سفارش این محصولات کنید.

سبک بودن کناف باعث انعطاف پذیری بیشتر دیوارها و اتصال بهتر آن‌ها شده است که این مورد نیز در کم شدن خسارات وارده تاثیر بسزایی دارد؛ چون کناف‌ها سبک هستند نیروی کار کمتری نیاز است؛ به همین دلیل سرعت انجام عملیات بالاتر می‌رود. کناف‌ها به صورت فشرده تولید شده‌اند؛ پس در نتیجه فضای کمتری را اشغال می‌کنند و این به نوبه ی خود باعث کاهش هزینه حمل و نقل می‌شود. بسته بندی دیوارهای کنافی یا پنل‌های کنافی به گونه‌ای انجام شده که در هنگام جابجایی آسیبی نمی‌بینند.

از کناف برای ساخت دیوار نیز استفاده می‌شود و بعد از پایان عملیات، رنگ آمیزی می‌شود و دیگر احتیاجی به گچ کاری و سفید کاری ندارد. این مورد به نوبه خود سرعت انجام عملیات را بالا می‌برد. برای داشتن سطحی صاف بهترین راه حل این است که از درزگیرها یا بتونه‌ها استفاده شود. این نوع نوار می‌تواند یک سطح صاف و بدون درز و ترک برای شما ایجاد کند. بعد از نصب و درزگیری، تمامی دیوارهای کنافی یک لایه به نام ماستیک روی دیوارها می‌کشند که باعث صیقل دیوار و آماده سازی برای مراحل بعدی از جمله رنگ آمیزی می‌شود. حامی ساخت تمامی خدمات اجرای سقف کناف، دیوار کنافی و… را به صورت حرفه‌ای به شما ارائه می‌دهد.

 

اجزای تشکیل دهنده کناف

در حالت عادی کناف‌ها از گچ و  صفحات فیبری نازک با ضخامت‌های  6.5، 9.5، 12.5، 15 و 18 میلی متری تولید می‌شوند؛ اما برخی از نمونه‌های کناف به سبب داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد باید متریال خاصی در تولید آن‌ها استفاده شود.

کناف‌هایی که خاصیت آکوستیک، ضد رطوبت و ضد آتش دارند علاوه بر فیبر دارای متریال دیگری نیز هستند ؛ به عنوان مثال در محیط‌های مرطوب همچون استخرها برای ایجاد عایق رطوبت علاوه بر فیبر یک لایه روکش PVC در تولید آن استفاده شده است.  برای نصب این محصول لازم است ابتدا ورق‌های گالوانیزه به سقف متصل شود و سپس با استفاده از پیچ کناف‌ها به سقف نصب شوند.

دیدگاهی بنویسید

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

پربازدیدترین مطالب کابینت

با ما در ارتباط باشید

تصویر لوگو حامی ساخت

hamisakht@

جستجوی کابینت ساز

دریافت مشاوره تخصصی از حامی ساخت