تعمیر پارکت و روش‌های رفع خرابی آن

حامی ساخت > بلاگ > دکوراسیون داخلی > تعمیر پارکت و روش‌های رفع خرابی آن

پارکت نوعی کفپوش‌ زیبا، باشکوه و شیک است که در اکثر منازل و مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و موجب ایجاد فضایی گرم و صمیمی می‌شود. پارک‌‌ها یکی از لوکس‌ترین پوشش‌های کف ساختمان هستند و انواع مختلفی دارند که پرطرفدارترین آن‌ها پارکت لمینت و پارکت چوبی است.

قدمت استفاده از آن‌ها به سال ۱۶۰۰ میلادی باز می‌گردد. امروزه با توجه به پیشرفت‌هایی که در زمینه دکوراسیون داخلی رخ داده شاهد تولید انواع کفپوش در طرح و رنگ‌های مختلف و متنوع هستیم.

حامی ساخت با 12 سال سابقه و به عنوان یکی از مراکز ارائه دهنده پارکت در مشهد به شما کمک می‌کند تا در صورت نیاز به تعمیر پارکت بتوانید از تیم فنی این مجموعه کمک بگیرید. 

تصویر تعمیر پارکت باد کرده

مراحل تعمیر پارکت

در ادامه متداول‌ترین روش‌های تعمیر پارکت را معرفی می‌کنیم. پارکت‌های به کار رفته در منازل و یا مکان‌های مختلف ممکن است بعد از گذشت مدتی بر اثر عوامل مختلف دچار پوسیدگی، ایجاد خراش و شکاف و غیره شوند که منجر به ایجاد مشکلاتی نظیر هدر رفتن انرژی محیط و همچنین تجمع زباله در شکاف و خراش‌های ایجاد شده بر روی پارکت می‌شود، لذا باید نسبت به تعمیر پارکت با استفاده از درزگیر، چسب چوب، بتونه چوب و غیره اقدام کنید که برای اجرای بهتر کار، تعمیر و یا تعویض پارکت بهتر است مراحل زیر را انجام دهیم. 

 

  • بررسی قطعات آسیب دیده پارکت

در مرحله اول باید قطعات آسیب دیده شده، شل شده، دارای خراشیدگی و غیره را بررسی کنید تا بتوانید در مورد تعمیر یا تعویض آن‌ها تصمیم درستی بگیرید.

برای این کار بهتر است ابتدا ضرباتی به پارکت وارد کنید. در صورتی که پارکت صدای تو خالی یا اصطلاحا پوک داد یعنی دچار آسیب شده و نیاز به تعمیر دارد؛ پس بهتر است قبل از شروع تعمیرات پارکت خراب و سالم را تشخیص دهید.

 

  • تمیز کردن محل قرارگیری پارکت

در صورتی که تصمیم دارید فقط یک تکه از پارکت را تعمیر کنید باید محل قرارگیری پارکت جدید را کاملاً تمیز و صاف کنید؛ زیرا وجود هر گونه چسب یا خرده چوب‌های باقی مانده از پارکت قبلی موجب می‌شود که کفپوش جدید دیر و یا به صورت نامناسب چسبیده شود.

 

  • تراز کردن کف

برای تعمیر پارکت باید بدانید که چگونه کف را تراز کنید. برای نصب مجدد قطعه آسیب دیده باید توجه داشته باشید که محل قرارگیری قطعه باید کاملاً بدون شیب و تراز شده باشد که برای این کار بهتر است با استفاده از کاردک شانه دار کف زمین را کاملاً با چسب بپوشانیم تا سطحی کاملا صاف و تراز شده ایجاد شود.

تصویر تعمیر پارکت

  • سمباده کشیدن

در این مرحله باید از سه دستگاه مختلف برای سمباده کشیدن و مسطح کردن سطح پارکت استفاده کنید.

ابتدا باید از دستگاه Hummel که دارای سمباده تسمه‌ای است استفاده کنید. این دستگاه قابل تنظیم است و می‌توانید مشخص کنید که دقیقا چه میزان از پارکت را سمباده بکشد.

پس از استفاده از دستگاه Hummel برای سمباده کشیدن لب پله، پله و گوشه‌ها از دستگاه flip استفاده کنید و در مرحله آخر به کمک دستگاه trio که از سمباده چرخشی برخوردار است تمام سطح کفپوش را مسطح کنید.

نکته مهمی که در این مرحله باید به آن توجه کنید این است که اگر پارکت‌هایی که قصد تعمیر آن‌ها را دارید از قبل واکس زده شده‌اند حتما به وسیله wax remover واکس آن را پاک کنید؛ زیرا موجب آسیب زدن به کاغذ سمباده می‌شود و به عنوان مرحله آخر در تعمیر پارکت می‌توانید برای بهتر شدن و براق شدن کار از روغن و لاک‌های مخصوص سطح پارکت استفاده کنید.

 

انواع تعمیر پارکت

همانطور که گفته شد پارکت‌ها پس از مدتی به سبب فرسایش و یا آسیب‌های وارده نیاز به تعمیر دارند و از آنجایی که انواع مختلفی از پارکت وجود دارد، پس روش تعمیر آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. در ادامه به چند مورد از تعمیرات پارکت اشاره می‌کنیم.

 

  • تعمیر پارکت باد کرده

معمولا پارکت‌های چوبی که در برابر رطوبت آسیب پذیرند پس از مدتی باد کرده و تغییر شکل می‌دهند.

اولین گام برای تعمیر پارکت باد کرده مشخص کردن محل آسیب و برش دادن آن است. دقت کنید پارکت را به گونه‌ای برش بزنید که به پارکت‌های سالم اطراف آسیبی نرسد. برای این کار از اره دایره‌ای استفاده کنید و قطعات را به آرامی و با دست از هم جدا کرده و پس از زیرسازی پارکت سالم را جایگذاری کنید.

برای تعمیر پارکت چوبی قدیمی و تعمیر پارکت چوبی باد کرده بسیار دقت کنید؛ زیرا قطعات پارکت بسیار حساس هستند و احتمال آسیب دیدن آن بسیار بالاست.

 

  • تعمیر پارکت چوبی

معمولا پارکت‌های چوبی قیمت بالایی دارند و پس از آسیب، تعمیر کردن آن‌ها مقرون به صرفه‌تر است. از آنجایی که پارکت چوبی شکنندگی بالایی دارد باید کاملا ظریف و با احتیاط آن‌ها را تعمیر کنید. اگر در این حوزه تخصصی ندارید، توصیه می‌شود حتما از کارشناسان این حوزه کمک بگیرید. 

 

  • تعمیر پارکت لمینت

یکی از مهم‌ترین دلایلی که موجب آسیب دیدن پارکت لمینت می‌شود نصب اشتباه آن است؛ به همین دلیل توصیه می‌شود هنگام خرید حتما از نحوه نصب اطلاع یابید یا از یک فرد ماهر کمک بگیرید.

برای اطلاع از تعمیر پارکت لمینت باد کرده از تیم حامی ساخت کمک بگیرید.

تصویر تعمیر پارکت لمینت

  • تعمیر پارکت سوخته

در صورت سوختن پارکت نیاز نیست که کل پارکت را تعویض کنید، تنها کافی است قسمت سوخته شده را سمباده بزنید و پس از تمیز کردن آن را جلا دهید. به همین راحتی می‌توانید پارکت سوخته شده را تعمیر کنید.

 

  • تعمیر خراشیدگی

در صورتی که خراشیدگی جزئی است، می‌توانید پس از شستشو وخشک کردن آن کمی روغن زیتون و سرکه سیب روی محل خراشیدگی بگذارید؛ اما اگر خراشیدگی عمیق است محل مورد نظر را شستشو داده و خشک کنید؛ سپس به کمک یک سمباده ذرات کوچک‌تر را جدا کنید و اندکی موم را در محل خراشیده شده قرار دهید یا از مقداری مواد شمعی استفاده کنید تا محل آسیب دیده ترمیم شود.

حامی ساخت به کمک تیم فنی خود به شما کمک می‌کند تا انواع خراشیدگی همچون تعمیر خراشیدگی پارکت لمینت را با موفقیت پشت سر بگذارید.

 

  • تعمیر درز پارکت

زیرسازی غیر اصولی یکی از دلایلی که باعث ایجاد درز در پارکت می‌شود. برای رفع درز به ابزار آلات ویژه همچون تایل نیاز دارید؛ به همین دلیل حتما از متخصصین این حوزه کمک بگیرید.

برای اطلاع از هزینه تعمیر پارکت می‌توانید ضمن ورود به سایت و دسترسی به راه‌های ارتباطی با کارشناسان مجموعه حامی ساخت تماس بگیرید.

چه عواملی باعث می‌شود پارکت‌ها به تعمیر نیاز پیدا کنند؟ 

شاید مشاهده کرده باشید که به دلایلی بین پارکت‌های منزل یا محیط کاری‌تان فاصله افتاده باشد؛ فاصله افتادن بین پارکت‌ها به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌‍کنیم: 

 

نصب نادرست: نصب نادرست پارکت می‌تواند باعث شود بین قطعات پارکت فاصله ایجاد شود؛ به عنوان مثال عدم رعایت فاصله‌های لازم بین دیوارها و لبه‌های پارکت، نصب نامناسب، استفاده از چسب‌های نامرغوب و… می‌تواند باعث فاصله افتادن بین پارکت‌ها شود.

 

تغییرات دمایی: تغییرات دمایی و محیطی مانند تغییر در رطوبت و دمای محیط باعث تورم یا انقباض پارکت می‌شود و در نتیجه فاصله و شیاری بین قطعات پارکت ایجاد می‌کند.

 

رطوبت: رطوبت نامناسب در محیط، مثل ریزش آب روی پارکت، نفوذ رطوبت و آب به پارکت از طریق سطح زیری یا استفاده از محصولات نامرغوب و ناسازگار برای تمیزکاری پارکت می‌تواند باعث تورم و باد کردن پارکت شود و بین قطعات پارکت فاصله ایجاد کند.

 

استفاده نادرست: حرکت‌های سنگین، جارو‌ کردن نامناسب، استفاده از مواد شیمیایی قوی روی پارکت و… می‌تواند باعث ایجاد آسیب و فاصله بین پارکت‌ها شود.

 

کهنگی: گذر زمان می‌تواند دلیلی برای فاصله‌افتادن بین پارکت‌ها باشد. با گذشت زمان، پارکت ممکن است خراب شود و باعث شود قطعات پارکت از یکدیگر جدا شوند.

 

عوامل محیطی: عوامل محیطی مانند تغییرات سرما و گرما، فشار هوا، تغییرات فصلی و… هم باعث انقباض یا تورم پارکت می‌شود و بین قطعات پارکت فاصله ایجاد می‌کند.

کیفیت پارکت: کیفیت پارکت و استفاده از متریال مناسب نقش مهمی در جلوگیری از افتادن فاصله بین پارکت‌ها ایفا می‌کند. از این رو اگر از پارکت بی کیفیت استفاده کنید ممکن است به مرور بین پارکت‌ها فاصله ایجاد شود و به تعمیر پارکت نیاز پیدا کند.

دیدگاهی بنویسید

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

پربازدیدترین مطالب کابینت

با ما در ارتباط باشید

تصویر لوگو حامی ساخت

hamisakht@

جستجوی کابینت ساز

دریافت مشاوره تخصصی از حامی ساخت